برخلاف پژو 206 صندوقدار (SD) که از کمبود فضای داخلی رنج می برد خودروی تندر90 از هر سو که به آن نگاه می شود فضای اضافی دارد. در صندوق عقب، در صندلی های ردیف جلو و در صندلی های ردیف پشت، این توجه به فضا از سوی فرانسوی ها به جایی رسیده بود که تبدیل به یکی از نقطه ضعف های تندر90 شد که همانا پیشانی بلند و ارتفاع نسبتاً زیاد خودرو است که ضریب آیرودینامک 0.36 را برایش به ارمغان آورده و موجب تحلیل رفتن اسب های بخار موتور خوب و با کیفیتش در مقابل فشار هوا در دستیابی به سرعت های بالا می شود.





اما با تمام این معایب، نمی توان محاسنی همچون کیفیت خوب پلاستیک های بکار رفته درتریم داخلی، صندلی های با کیفیت، موتور و گیربکس با کیفیت و ترمزهای خوب را نادیده گرفت که با توجه به فضای کافی در قسمت صندوق عقب و سرنشین و مصرف کم سوخت گزینه مناسبی برای خانواده های ایرانی است که از ظاهر خودروهایی همچون پارس و سمند و 405 خسته شده اند.مقایسه تندر90 و پژو 206 صندوقدار از این رو صورت می گیرد که هر دو از یک سرزمین آمده اند و هر دو از موتورهای تقریباً هم رده برخوردار هستند و هر دو جزء خودروهای کم مصرف و با کیفیت شناخته می شوند و همین باعث شده است که طرفداران خاص خود را داشته باشند و بر سر توانایی حرکتی این دو خودرو بین دارندگان آن بحث است. از این رو ما بر آن شدیم که این دو خودرو را مورد آزمایش قرار دهیم. آزمایش یا به اصطلاح تست شتاب و کشش اما قبل از آزمایش ذکر چند نکته برای پی بردن به شرایط وضعی دو خودرو لازم است.پژو 206 صندوقدار یا همان SD با 108 اسب بخار قدرت، 142 نیوتن متر گشتاور و وزن 1090 کیلوگرمی که از نسبت وزن به قدرت 10.1 به یک و نسبت گشتاور به وزن 67 . 7 به یک برخوردار است در این رقابت به مصاف تندر90 می رود. تندری که از قدرت 105 اسب بخار، 148 نیوتن متر گشتاور، وزن 1100 کیلوگرمی و نسبت وزن به قدرت 10.47 به یک و نسبت وزن به گشتاور 7.44 به یک برخوردار است.از نظر تئوری می بینیم که نسبت ها خیلی به هم نزدیک هستند که حکایت از رقابت نزدیک این دو خودرو در توانایی های حرکتی دارد. اما قبل از تست بیان چند نکته برای علاقه مندان به این دو خودرو ضروری است.اول اینکه206 صندوقدار به رغم بهره بردن از موتور TU5 که در 206 تیپ پنج از خود چهره یک موتور پر بازده را به خودرودوستان نشان داده، به علت استفاده از ECU بوش 7.4.5 به جای ECU بوش 7.4.4 موجب ایجاد مکث در هنگام دادن فرمان گاز از سوی راننده به موتور می شود که همین موضوع در رانندگی روزمره و ترافیک و نیم کلاچ حرکت کردن خود را بیشتر نشان می دهد و اکثر رانندگان 206 صندوقدار با آن آشنا هستند. این موضوع در تست های شتاب و کشش نیز موجب دور گرفتن آرام خودرو در دور موتورهای زیر 3000 می شود از این رو بر توانایی حرکتی خودرو تاثیر منفی می گذارد.در مورد تندر90 توجه به فضای زیاد و از سوی دیگر توجه به مصرف کم سوخت موجب شده که دو مورد در بروز توانایی حرکتی خودرو مشکل ساز شود، یکی بالا رفتن ضریب آیرودینامیک و دیگری در نظر گرفتن ضریب دنده سبک در دنده پنج و تا حدودی هم در دنده چهار که موجب می شود با بالا رفتن سرعت از 120- 130 کیلومتر در ساعت توان موتور صرف غلبه و شکافتن هوا شود و از این سرعت به بعد شتاب خودرو کم می شود و سبک بودن دنده پنج هم موجب این شده است که عملاً دستیابی به سرعت بالای 175 و 180 برای تندر90 غیر ممکن شود و رسیدن به این سرعت ها هم با صرف زمان نسبت زیادی حاصل می شود.این دو نکته را بیان کردیم که با توجه به مشخصات فنی و مباحث تئوری که در بالا برای هر کدام از خودروها ذکر شد بگوییم که عوامل تاثیرگذار ثانویه دیگری هم بر نتایج تست های شتاب و کشش خودروها وجود دارند.

تست شتاب
هر دو خودرو پشت خط فرضی استارت در کنار هم با رعایت فاصله جانبی از یکدیگر قرار گرفتند و منتظر شنیدن صدای فرمان شروع هستند که با فرمان شروع همان نکته ای که در مورد گاز خوردن با تاخیر 206 صندوقدار گردید موجب فاصله گرفتن تندر90 از همان ابتدا از 206 شد که تا پایان دنده یک تندر90 حدود 2 متر از 206 پیشی گرفت. و این فاصله به لطف ضریب دنده دو سنگین تر تندر90 به حدود 5 متر رسید اما از دنده 3 به بعد مبحث ضریب آیرودینامیک بالای تندر90 خود را نشان می دهد و فاصله ثابت می ماند و به لطف ویژگی خوب موتور TU5 و پنج اسب بخار قدرت بیشتر، پژو 206 در دنده 4 فاصله را کم کرده و در سرعت 160 کیلومتر رفته رفته از تندر90 جلو می زند.

تست کشش دنده ها
اولین تست کشش مربوط به دنده 2 می باشد که اینجا هم ضریب دنده سنگین تر تندر90 نسبت به 206 و همچنین تاخیر در گاز خوردن موتور در 206 به واسطه استفاده از پدال برقی و دریچه گاز برقی و تا حدودی نوع برنامه نرم افزار ECU بوش 7.4.5 شرایط را به نفع تندر90 رقم می زند. تست کشش دنده 3 از سرعت 50 کیلومتر در ساعت آغاز شد و دوباره تندر90 به لطف گشتاور بیشتر در دور پایین و مکث در گاز خوردن 206 از همان ابتدا تا سرعت 70 – 80 کیلومتر حدود 3 متر از 206 پیش افتاد اما با بالاتر رفتن سرعت ضریب آیرودینامیک بیشتر تندر90 و گشتاور بهتر و قدرت بیشتر 206 موجب شد که 206 ابتدا فاصله تا تندر90 را کاهش دهد و سپس از تندر90 به اندازه 7 الی 8 متر پیش بیافتد.در بخش معرفی مشخصات فنی و ویژگی های دو خودرو عنوان کردیم که تندر90 به دلیل ضریب سبک تر دنده 5 به نسبت 206 و ضریب آیرودینامیک بالاتر احتمال دارد که در تست کشش در برابر 206 حرفی برای گفتن نداشته باشد و از رقیب خود جا بماند.تست کشش دنده 5 را از سرعت 80 کیلومتر در ساعت آغاز کردیم و تا سرعت 130 کیلومتر 206 از تندر90 پیش افتاد و این فاصله با بالا رفتن سرعت همچنان ادامه داشت و فاصله بین 2 خودرو تا 130 کیلومتر نزدیک به 20 متر رسید که نشان از کشش ضعیف تندر90 در این دنده بود.سخن آخر اینکه تست این دو خودرو به ما نشان داد که در بررسی توانایی حرکتی 2 خودروی نزدیک به هم از لحاظ مشخصات فنی عواملی همچون نمودار گشتاور، وزن، ضریب آیرودینامیک و ضریب دنده نقش تاثیرگذاری در نتایج تست ها دارند. البته همان طور که قبلاً گفته شد استفاده از دنده پنج سبک در خودروی تندر90 بیشتر به مسائل مصرف سوخت و ایجاد آلودگی کمتر به واسطه قرار گرفتن دور موتور در محدوده پایین برمی گردد چه بسا اگر تندر90 از ضریب دنده پنج سنگین تر همچون رنو مگان 1600 برخوردار بود پژو 206 برای جا گذاشتن تندر در شتاب و کشش با مشکل مواجه می شد.