همه افراد به دنبال خرید خودرویی ایده آل برای خود هستند اما یک خودروی ایده آل از نظر هر فرد متفاوت است. در این بازار آشفته که نمی توان حتی با قیمت های بالا هم خودروی موردنظر را خریداری کرد برخی از افراد بر این باورند که شاید بتوان با کمی تغییر در خودروی موردنظر چیزی فراتر از آنچه که هست ساخت.در این مطلب قصد داریم تا به سوالاتی که در ذهن افراد بسیاری وجود دارد و گاه در میان پیامک ها نیز دیده می شود پاسخ بدهیم. از این رو به سراغ آندره آوانسیان رفتیم تا پاسخ سئوال هایمان را دریافت کنیم. به راستی می توان با قیمتی کم خودرویی مناسب سوار شد؟ آیا قادر به اتوماتیک کردن خودروی خود هستیم؟ و بسیاری دیگر از سوالات که ممکن است ذهن ما را به خود مشغول سازد.








این روزها خودروهای suv یا همان شاسی بلندهای خودمان در بازار طرفداران زیادی دارند هم خانم ها و هم آقایان همه و همه علاقه زیادی به خودروهای شاسی بلند دارند این در حالی است که در گذشته افرادی به سوی این خودروها کشیده می شدند که بیابان گردی جزئی از تفریحاتشان به حساب می آمد اما همین خودروهای صحرایی دیروز تبدیل به خودروهای شهری امروز شده اند به طوری که حتی برخی از آن ها حتی دودیفرانسیل هم نیستند. نمونه بارز این خودروها را می توان در mvm x33 و لیفان x60 مشاهده کرد اما 4WD نبودن این خودروها دلیل بر کم فروش بودن آن ها نیست چرا که در بازار ایران خودروهای پر فروش و موفقی به حساب می آیند اما گرانی بازار خودرو بر روی این دو خودرو نیز تأثیر گذاشته و قیمت آن ها نیز بالا رفته است.تا چندی قبل می شد با قیمتی در حدود 60 تا 70 میلیون تومان خودرویی شاسی بلند با قابلیت چهارچرخ متحرک را با چنین قیمتی خریداری کرد اما این روزها انتخاب در بازار صفر کیلومتر به این دو خودرو محدود می شود حال در این میان هستند افرادی که به دنبال خرید خودرویی صفرکیلومتر، شاسی بلند و البته چهارچرخ متحرک هستند که با این قیمت در دسترس نیست. سوالی که در اینجا ذهن این افراد را درگیر می کند این است که آیا می توان این خودروها را به حالت دودیفرانسیل تغییر داد یا خیر؟این نکته را باید یادآور شوم که خودرویی چون mvm x33 و لیفان x60 در بازار چین به صورت چهارچرخ متحرک نیز عرضه می شوند پس در این صورت کار ساده تر می شود چرا که می توان با صرف هزینه هایی اقدام به آوردن لوازم این خودروها کرده و سپس با سپردن آن به دست افراد با تجربه این خودروها را 4WD نمود. این نکته را نباید فراموش کرد که با آوردن این لوازم می بایست ترمز abs تغییر کرده و سیستم دیفرانسیل مرکزی نیز تغییر کند که خود زمان و هزینه زیادی را طلب می کند. اما اگر بخواهیم لوازم خودروی دیگری را بر روی آن سوار کنیم که البته مستلزم تغییراتی نیز هست کار کمی سخت تر شده و البته خیلی جالب از آب درنمی آید این در حالی است که اگر لوازم آن ها را همانند روش اول وارد کنیم هزینه های زیادی در بردارد که البته مقرون به صرفه نیست. از این رو بهتر است یا به سراغ نمونه های دست دوم خودروهای چهارچرخ متحرک برویم یا اینکه لذت راندن را با این خودروها همان طور که هستند تجربه کنیم البته راهی دیگر نیز وجود دارد پیکاپ هایی چون کاپرا و نیسان نیز می توانند انتخاب هایی خوب برای افرادی باشند که به دنبال خودرویی شاسی بلند و 4WD هستند هرچند که طیف خاصی را می توانند به خود جذب کنند.

اتوماتیک شدن گیربکس دستی
در گذشته بیشتر مردم در ایران خودروهایی را می پسندیدند که از گیربکس دستی بهره می برند چرا که خودروهای گیربکس دستی یا منوال از شتاب و سرعت بهتری نسبت به نمونه های اتوماتیک برخوردار بوده و البته نمی توان از لذت راندن آن ها در جاده ها به سادگی گذشت اما این روزها سلیقه مردم ایران هم همراه با سنگین تر شدن ترافیک کلان شهرها تغییر کرده است. بیشتر افراد به دنبال خودروهای اتوماتیک هستند چرا که بعد از یک روز کار سخت هنگامی که خسته به سوی خانه می رویم باید در هر مسیر که پای می گذاریم شاهد ترافیکی سنگین و یا حداقل نیمه سنگین باشیم ترافیکی که ما را مجبور به فشردن مکرر پدال های ترمز و کلاچ خواهد کرد. این تکرارها می تواند به خستگی یک روز شما بیشتر دامن بزند اما به هر حال ترافیک هم جزئی از زندگی روزمره در کلان شهرها به شمار می رود اما این ترافیک های سنگین سبب شده تا طیف بیشتری از مردم به سمت و سوی خرید خودروهای اتوماتیک بروند خودروهایی که سنگینی ترافیک را برای شما تا حد زیادی سبک می کنند. اما در بازار ایران انتخاب های زیادی به خصوص در میان خودروهای تولید داخل در نمونه های اتوماتیک وجود ندارد. این انتخاب ها محدود بوده و در نمونه های خارجی نیز قیمت ها بسیار بالاست از این رو برخی از افراد به فکر این هستند که گیربکس خودروهای خود را با نمونه اتوماتیک تعویض کنند. ریو از آن دسته خودروهایی است که این روزها تغییر گیربکس در آن زیاد دیده می شود، گیربکس این خودرو را با نمونه اتوماتیک مزدا 323 تعویض می کنند که هزینه ای در حدود دو میلیون و500 هزار تومان دارد با این کار شما صاحب یک خودروی اتوماتیک با حداقل هزینه می شوید اما آیا می توان بر روی دیگر خودروها نیز گیربکس اتوماتیک نصب کرد یا خیر؟

با توجه به اینکه تمامی خودروهای جدید از ecu بهره می برند حتماً می بایست از گیربکس های برقی در این خودروها استفاده کرد گیربکس هایی که از سنسورهای زیادی بهره برده و اگر خودروی مورد نظر به صورت پیش فرض فاقد این سیم کشی ها باشد کار دشوار و در برخی از مواقع غیرممکن خواهد بود. این در حالی است که می توان گیربکس هایی غیر برقی را که نیاز به ecu نداشته باشند روی همه خودروها نصب کرد که البته این امر مستلزم آن است که از نظر طراحی و دورهای گیربکس و توربین با یکدیگر هماهنگ باشند. به هر حال این حرکت را می توان بر روی برخی از خودروها انجام داد.اما سوالی که ذهن افراد زیادی را به خود مشغول می کند این است که خودروهای دیفرانسیل عقب بهترند یا خودروهای دیفرانسیل جلو؟پاسخ این سوال به نوع کاربری یک خودرو بستگی دارد. به عنوان مثال اگر قرار باشد یک خودرو بار حمل کند قطعاً دیفرانسیل عقب مناسب تر خواهد بود چرا که در هنگام راه افتادن و حرکت کنترل بهتری داشته و راحت تر راه می افتد و همچنین استهلاک کمتری نیز خواهد داشت. چرا که فشار بر روی دیفرانسیل و اتاق و همچنین قطعات دیگر کمتر خواهد بود. اما برای گذر از مسیرهای ناهموار و البته گل ولای، خودروهای دیفرانسیل جلو عملکرد بهتری دارند. این در حالی است که خودروهای دیفرانسیل جلو ارزان تر از خودروهای دیفرانسیل عقب تمام می شوند همچنین این خودروها از شتاب بهتر، طراحی و قطعات ساده تر، وزن کمتر و مصرف سوخت کمتری بهره می برند. در این خودروها فضای کابین نیز بیشتر است چرا که کف اتاق صاف بوده و برخلاف خودروهای دیفرانسیل عقب فاقد برآمدگی است از این رو حتی در خودروهای 4WD نیز فشار بر روی چرخ های جلو بیشتر از چرخ های عقب است. اما در این میان هم هستند خودروهایی که فلسفه تولیدشان براساس قدرت زیاد، شتاب و سرعت بالا شکل گرفته است خودروهایی که با نام سوپراسپرت و اسپرت شناخته می شوند. این خودروها به صورت دیفرانسیل عقب ساخته می شوند این عمل به این دلیل انجام می گیرد که در عبور از پیچ ها با سرعت های بالا کنترل خودرو راحت تر انجام گرفته و البته استهلاک کمتری نیز دارد همچنین لذت راندن با این خودروها را نیز نمی توان نادیده گرفت.

تأخیر در تعویض دنده های خودروهای اتوماتیک
برخی از خودروها همانند پروتون جنتو و ایمپیان، پژو206 و 207 و یا مگان شتاب صفر تا 100خوبی را تجربه نمی کنند که البته یکی از بزرگ ترین دلایل آن به تأخیر در تعویض دنده ها بازمی گردد. به واقع می توان این تأخیر را کاهش داد و یا اینکه راه حلی برای حرکت بهتر این خودروها وجود دارد یا خیر؟ این سوال ممکن است در ذهن دارندگان این خودروها که شتاب برای آن ها مهم است زیاد به وجود آمده باشد. برای خودروهایی چون 206و مگان که برقی هستند می توان با عوض کردن برنامه گیربکس این مکمل را تا حدودی مرتفع کرد اما تأخیر در حرکت اولیه با توجه به داشتن دریچه های گاز برقی همچنان وجود دارد. اما بهترین راه برای پژو 206 کم کردن پره های توربین گیربکس است که قفل توربین در دورهای بالاتر انجام گرفته و در نتیجه تأخیر در تعویض دنده ها کمتر خواهد شد این در حالی است که مصرف سوخت هم افزایش می یابد شبیه به این است که بخواهد با گیربکس دستی در دور موتور1500 نیم کلاچ کنید یا در دور موتور بالا، مثلاً 5000 قطعاً شتابگیری بهتر خواهد بود. در خودروهایی چون جنتو که از گیربکس تیپ ترونیک و یا برقی بهره نمی برند می بایست سرورهای ساعت گیربکس تعویض گردد، مقدار فشار فنر نیز باید تغییر کند که البته کمی هزینه بر خواهد بود .در برخی از خودروهای اتوماتیک اهرم تعویض دنده ارگونومی خوبی ندارد. نمونه بارز این مثال خودروی جنتو است که فشردن دکمه بالای اهرم کمی سخت است که می توان به راحتی آن ها را تعویض کرد چرا که برخی دوست دارند اهرم تعویض دنده خودرویشان را خودشان انتخاب کنند هر چند که ممکن است بر برخی از مواقع نتوان آن را با مدل های دیگر جایگزین کرد.