تا چندی پیش در گزارش هایی مبنی بر اینکه چرا این خودروهای کوچک با قیمت هایی در حدود 30 میلیون تومان به فروش می رسند گله داشتیم اما حال دیگر کار از گله گذشته است چرا که همان کوچک ها با قیمت هایی بیش از 60 میلیون تومان به فروش میرسند و البته این خودروها تا چندی پیش با قیمتهای بالای 65 میلیون تومان هم به فروش می رسیدند اما در حال حاضر قیمت های آنها کمی ملایم تر شده است. کیا پیکانتو، مزدا2 و تویوتا یاریس جدید خودروهای حاضر در این گزارش هستند.





مزدا2

سال 1996 بود که مزدا2 به بازار معرفی شد. این خودرو در حقیقت جایگزینی برای مزدا121 یا همان پراید خودمان است خودرویی که با نام فورد فستیوا متولد شد و بعد از مدتی با نام مزدا121 به فروش رسید به کیا رسید و پراید نام گرفت و در نهایت هم به نسیم و صبا تغییر نام داد و حالا مزدا2 از نوادگان همین خودروی حاضر در بازار ایران است. مزدا2 دارای چهره ای زیبا و ابعادی کوچک است. این خودرو از موتوری به حجم 1498 سی سی بهره می برد. موتوری که قادر به تولید 102 اسب بخار قدرت است و 135 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. گیربکس قرار گرفته بر روی این خودرو چهار سرعته اتوماتیک است.مزدا2 قادر است در مدت زمان 11 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد و تا 175 کیلومتر نیز سرعت بگیرد. مزدا2 یک خودروی کم مصرف و اقتصادی است که این خودرو در سیکل ترکیبی حدود 7.5 لیتر بنزین می سوزاند. این ژاپنی کوچک در داخل کابین از طراحی خوبی بهره برده و کیفیت مناسبی دارد هر چند که فضای کابین کوچک بوده و برای خانواده های پر جمعیت مناسب نیست البته نباید صندلی های راحت این خودرو را فراموش کرد. این در حالی است که به دلیل ابعاد کوچک بدنه فضای بار هم مناسب نبوده و انتظار زیادی از آن نمی رود. مزدا2 همانند دیگر محصولات شرکت سازنده اش از هندلینگی بالا و فرمانپذیری مناسب بهره می برد و تمامی این مؤلفه ها سبب شده که سواری این خودروی کوچک جذابتر به نظر برسد. مزدا2 امکانات کاملاً معمولی دارد که برای یک خودروی بالای 55 میلیون تومان مناسب نیست. این امکانات محدود به دو عدد ایربگ، ترمز ABS,EBD، دکمه های کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیوCD,MP3، تنظیم برقی آینه ها با گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، مه شکن جلو و عقب و قابلیت تنظیم نور چراغ های جلو می شود.این خودرو در حال حاضر حول و حوش 60 میلیون تومان است.







کیا پیکانتو

پیکانتو (Picanto) کوچکترین و کم مصرف ترین محصول تولیدی کمپانی کیا کره جنوبی است که در سال 2004 جایگزین مدل ویستو (Visto) شد. کیا پیکانتو در گروه خودروهای کوچک شهری (City Car) قرار دارد و به صورت بدون صندوق (Hatchback) تولید می گردد. از زمان حضور این خودرو در بازار ایران زیاد نمی گذرد موتور نصب شده بر روی این خودرو 1248 سی سی حجم دارد و قادر است 83 اسب بخار قدرت تولید کند. گشتاور آن در 4000 هزار دور بر دقیقه 121 نیوتن متر خواهد بود و قادر است در مدت زمان 11.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و تا 171 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. پیکانتو به واقع خودرویی کم مصرف و برای مصارف شهری است چرا که مصرف سوخت این خودرو در سیکل ترکیبی 5.7 لیتر در 100 کیلومتر است که نشان از اقتصادی بودن آن دارد.طراحی خارجی و داخلی نسل جدید کیا پیکانتو در میان رقبای کلاس A بی شک یکی از جذاب ترین هاست. درون فضای کابین پیکانتو به گونه ای است که حتی برای افراد بزرگ سایز تردد در شهر سخت خواهد بود هر چند که از صندلی های راحت سود می برد شتاب این خودروی کوچک به رغم داشتن موتوری ضعیف مناسب است که البته این شتاب مناسب را مدیون وزن کمی که دارد است چرا که پیکانتو تنها 855 کیلوگرم وزن دارد. کیا پیکانتو از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در سطح خوبی قرار دارد.








تویوتا یاریس

یکی از کوچ کترین محصولات تویوتا در بازار ایران تویوتا یاریس است خودرویی که از همان اوایل حضور در بازار ایران با قیمت های بالایی به فروش می رسید قیمت هایی که به واقع یاریس ارزش آن را نداشت اما به هر ترتیب این خودروی کوچک با اقبال خوبی در بازار مواجه شد و می توان آن را یکی از پرفروش ترین های بازار ایران در این کلاس دانست. این خودرو یکی از کم مصرف ترین و البته کم حجم ترین خودروهای ارائه شده توسط ایرتویا در بازار ایران است. خودرویی که برای اولین بار در سال 1999 با موتورهای 1، 3/1 و 4/1 لیتری روانه بازار شد. تمام این موتورها از مصرف سوخت پایینی برخوردار بودند و یاریس به عنوان یک خودروی اقتصادی و کم مصرف شناخته میشد.این خودرو در ایران با موتور 1.3 لیتری عرضه می شود موتوری که قادر به تولید 84 اسب بخار قدرت است. این موتور در مقایسه با نسل قبل هیچ تفاوتی نداشته و در حقیقت همان پیشرانه را برای این خودرو در نظر گرفته اند. موتوری که مجهز به سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا همان VVT-I است. این سیستم چند سالی است که در محصولات شرکت تویوتا کاربرد دارد و مصرف سوخت را تا حد زیادی کاهش می دهد. گشتاور موتور یاریس 120 نیوتن متر در 4400 دور است. یاریس قادر است در مدت زمان 5/11 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر برسد. وظیفه انتقال قدرت در این خودرو بر عهده جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک است عملکرد مناسبی داشته و برای موتور با این حجم مناسب به نظر می رسد. این خودرو کوچک از مصرف سوخت پایینی برخوردار است و در حدود 6.3 لیتر در 100 کیلومتر و در سیکل ترکیبی بنزین مصرف میکند. این ژاپنی کوچک از چهره ای زیبا برخوردار است این در حالی است که کابین این خودروی کوچک نیز از طراحی خوبی برخوردار بوده و البته جادارتر از دو رقیب دیگر است.در روزی که این مطلب را مینویسم این خودرو قدری افزایش قیمت پیدا کرده است و حدود 73 میلیون تومان قیمت دارد.







در پایان

این سه خودرو همگی گران قیمت هستند و ارزش خرید با چنین قیمت هایی را ندارند اما اگر بخواهیم به طور کلی نگاهی به آنها بی اندازیم باید بگوییم که مزدا2 کابینی کوچک دارد و موتور آن ضعیف است و چند وقتی است که تولید آن بسیار کم شده است. این خودرو هم اکنون در بازار با قیمت هایی در حدود 60 میلیون تومان خرید و فروش می شود این در حالی است که قیمت آن به 64 میلیون تومان هم رسیده بود.کیا پیکانتو نیز با چهره ای عجیب در حدود 51 میلیون تومان قیمت دارد. خودرویی که به 60 میلیون تومان هم رسیده بود. کابین کوچک و موتور ضعیف، از ایرادات این خودروی کره ای است و مصرف سوخت کم و امکانات مناسب و البته استهلاک پایین نیز از خصیصه های آن است. تویوتا یاریس نیز با قیمتی در حدود 73 میلیون تومان در بازار خرید و فروش می شود خودرویی که تا چند هفته پیش در حدود 69 میلیون تومان قیمت داشت. این ژاپنی کوچک نیز از استهلاک پایینی برخوردار است و البته کابین آن جادارتر از دو خودروی دیگر است. مصرف سوخت پایینی داشته و طراحی آن نیز زیباست.در کل بجای خرید این 3 گزینه میتوانید روی خودروهای کارکرده سوناتا , مزدا3 و آزرا 2007 حساب باز کنید.