PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : کدام خودروها گران مي*شوند*، کدام ارزان؟



support
2010/09/05, 01:43
در صورت اجرای قانون هدفمندی یارانه*ها
کدام خودروها گران مي*شوند*، کدام ارزان؟

اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و دولت طبق وعده*اي که داده*، قانون هدفمندی یارانه*ها را از نیمه دوم امسال اجرا کند*، علاوه بر آنکه سهمیه*بندی بنزین حذف خواهد شد*، نرخ*اين سوخت نیز آزاد و احتمالا 5/4 برابر مي*شود.

http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2169/16-01.jpg

این موضوع در شرایطی است که به گفته کارشناسان*، افزایش قیمت بنزین*، بازار خودرو کشور را تحت تاثیر قرار داده و منحنی میزان استقبال از خودروهای مختلف داخلی را دستخوش تغییر خواهد کرد.
این روزها در سطح جهان*، میزان مصرف سوخت به یکی از فاکتورهای اساسی در خرید خودرو تبدیل شده و*ايرانی*ها نیز با وجود *اينکه آمار از اسراف*گری آنها حکایت مي*کند*، بیش از پیش*اين فاکتور را در معیارهای خود برای خرید خودرو*، مي*گنجانند.
با*اين حساب*، قطعا بازار خودرو کشور نیز تحت تاثیر اين موضوع قرار خواهد گرفت و فاصله گرفتن از پرمصرف*ها*، کاهش قیمت و استقبال بیشتر از کم مصرف*ها*، رشد نرخ آنها را در پی خواهد داشت.طبق گمانه**زنی*ها*، نرخ بنزین در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه*ها*، حداقل 4 برابر و از 100 به 400 تومان صعود مي*کند و *اين تغییر 350 تومانی*، موضوعی نیست که مشتریان *ايرانی به راحتی از کنار آن گذشته و تغییری در سلیقه خریدشان رخ ندهد.
البته* اين موضوع را هم نباید فراموش کرد که بازار خودرو*ايران*، در کل به لحاظ آنکه تنوع چندانی ندارد*، حق انتخاب زیادی را نیز پیش روی مشتریان نمي*گذارد.
در واقع *اين گونه نیست که مشتری *ايرانی برای خرید خودرو کم مصرف اراده كند و به راحتی مالک چنین خودرویی شود.
واقعیت صنعت خودروسازی* ايران*، تولید محصولاتی غالبا پرمصرف است و کم مصرف*ها نیز یا کیفیت مناسبی ندارند یا تیراژشان به حدی که جوابگوی همه تقاضا*ها باشد*، نیست.
اصلا به همین دلیل است که از هم اکنون*، کارشناسان معتقدند خودروهایی مانند پژو 206*، تندر و البته دوگانه سوزها*، همزمان با اجرای قانون هدفمندي یارانه*ها*، با رشد قیمت روبه*رو خواهند شد. به اعتقاد آنها*، چون نرخ بنزین در جریان اجرای*اين قانون صعود مي*کند*، تقاضا برای خودروهای کم مصرف و دوگانه سوز افزایش یافته و با توجه به تیراژ نه چندان بالای آنها و قیمت* اين نوع خودروها رشد خواهد کرد.
از آن سو خودروهای پرمصرفی مانند پژو 405 و پارس نیز افت قیمت را بر اثر کاهش تقاضا تجربه کرده و نمودار نرخ آنها سیری نزولی به خود مي*گیرد.
نقش حساس خودروسازان
در *اين مورد البته نقش خودروسازان در کنترل قیمت*ها بسیار مهم و اساسی است*، چرا که رقم تولید و عرضه خودرو توسط آنها*، تعیین*کننده میزان تعادل میان عرضه و تقاضا به حساب می*آيد.
به عنوان مثال اگرچه در حالت کلی فرض بر افزایش نرخ خودرو کم مصرفی مانند پژو 206 و افت قیمت خودرو پرمصرفی مثل پژو 405 است*، اما قطعا اگر*ايران خودرو تولید 206 را افزایش و از تیراژ 405 بکاهد*، تغیيرات قیمتی*اين خودروها در بازار*، به حداقل خواهد رسید.
به هر حال هماهنگ نبودن میزان عرضه هر کالایی با رقم تقاضای آن*، تعادل قیمتی را بر هم مي*زند و معمولا کمبود عرضه در برابر تقاضا*، رشد قیمت و عرضه بیش از تقاضا نیز*، افت قیمت را پدید مي*آورد و خودرو نیز از*اين قاعده مستثنی نیست.

خودروهایی که گران مي*شوند
هرچند تحولات بازار خودرو*ايران و رفتار مشتریان* ايرانی*، چندان قابل پیش*بینی نیست*، اما به هر حال کارشناسان گمانه*زنی*هایی را در مورد تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه*ها بر*اين بازار*، انجام داده*اند* که اتفاقا تحقق آنها چندان هم دور از ذهن به نظر نمي*رسد.
به گفته کارشناسان*، در صورت اجرای قانون هدفمندی یارانه*ها*، خودروهای کم مصرف در بهترین حالت*، ثبات قیمت را در بازار تجربه و در محتمل ترین حالت نیز با رشد قیمت مواجه خواهند شد.
طبق آمار سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد*ايران*، پراید*، پژو 206*، تندر-90 و MVM *، چهار خودرویی هستند که مصرف سوختشان نسبتا پایین بوده و مي*توان از آنها به عنوان خودروهای داخلی کم مصرف نام برد.
در *اين بین*، تندر-90 با وجود کیفیت مناسب*، تیراژ پایین و حواشی زیادی دارد كه در اثر رشد نرخ بنزین*، احتمالا قیمت آن بیش از سایر
کم مصرف*ها در بازار صعود خواهد کرد.
پژو 206 نیز که کم و بیش در حال رقابت با تندر است*، اگرچه چند برابر *اين رقیب هموطن*، تیراژ دارد*، اما کارشناسان بازهم بر رشد قیمت آن*، همزمان با صعود نرخ بنزین تاکید مي*کنند.
این خودرو از کیفیت مناسبی برخوردار است و *اين موضوع در کنار کم مصرف بودنش*، قطعا افزایش تقاضا را در صورت اجرای قانون هدفمندی یارانه*ها در پی خواهد داشت.
ایران خودرویی*ها وعده داده*اند که با توجه به در پیش بودن اجرای قانون هدفمندی یارانه*ها*، تیراژ *اين محصول را افزایش خواهند داد*، وعده*اي که اگر در حدی وسیع عملی شود*، رشد قیمت پژو 206 را کنترل خواهد کرد.
جدای از 206 و تندر*، پراید هم به لحاظ مصرف سوخت پایین*، جزو گزینه*هایی است که گمانه*زنی*ها بر رشد قیمت آن همزمان با صعود نرخ بنزین*، تاکید مي*کنند.
پراید البته با توجه به تیراژ نیم میلیون دستگاهی که در سال دارد*، قطعا کمتر از تندر و پژو 206*، با افزایش قیمت در بازار مواجه خواهد شد و حتی شاید نرخ آن تقریبا ثابت هم بماند.
به هر حال پراید*، مانند پژو 206 و تندر-90*، از کیفیت بالایی برخوردار نبوده و*اين موضوع در خرید مشتریان تاثیرگذار است*، به نحوی که شاید مشتریان با توجه به درجه کیفی *اين خودرو*، مصرف پایین سوخت را فاکتور اول خرید آن در نظر نگیرند.
البته اگر عزم مسوولان برای حذف پراید تا سال 95*، جزم باشد*، احتمالا سایپا به تدریج از تیراژ *اين محصول طی شش سال* آينده مي*کاهد و *اين موضوع در قیمت پراید بی*تاثیر نخواهد بود.
از پراید که بگذریم*، دیگر خودروی کم مصرف داخل*، MVM است.
این محصول که کم اشتهاترین خودرو داخلی به حساب می*آيد*، در بخش خصوصی به تولید مي*رسد و از تیراژ اندکی برخوردار است.
MVM پس از سهمیه*بندی بنزین*، با استقبال خوبی از سوی مشتریان* ايرانی (با توجه به تیراژ اندکی که داشت) روبه*رو شد و بعید نیست اگر نرخ بنزین افزایش یابد*، *اين خودرو چینی*، با رشد فروش روبه*رو شود.
این موضوع در شرایطی است که اگر مدیران خودرو (شرکت سازنده MVM) تیراژ MVM را با میزان تقاضای آن هماهنگ نکند*، *اين چینی کوچک نیز رشد قیمت را به خود خواهد دید.

گرانی دوگانه سوزها
کارشناسان معتقدند اگرچه خودروهای دوگانه سوز مشکلات خاص خود را دارند و مشتریان* ايرانی تمایل چندانی به خرید آنها از خود نشان نمي*دهند*، اما به هر حال به خاطر جو روانی افزایش قیمت بنزین هم که شده*، دوگانه سوزها رشد قیمت را در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه*ها*، تجربه خواهند کرد.
در حال حاضر بخش اعظم تولید خودروسازان داخلی را محصولات بنزین سوز*، به خود اختصاص داده اند و همین حالا تفاوت قیمتی میلیونی میان خودروهای بنزین سوز با مدل دوگانه*سوز آنها وجود دارد.
حال اگر بنزین گران شود*، مشتریان قطعا استقبال بیشتری از دوگانه سوزها به عمل خواهند آورد و اگر تیراژ متناسب با تقاضا بالا نرود*، جدای از جو روانی گرانی بنزین*، نبود تعادل میان عرضه و تقاضا نیز*، عامل دیگری برای افزایش قیمت دوگانه سوزها خواهد بود.

خودروهایی که شاید ارزان شوند
از آنجاکه خودروسازان *ايرانی معمولا افت قیمت محصولات خود را با کاهش عرضه کنترل مي*کنند*، احتمالا خودروهای پرمصرف داخلی*، با حداقل کاهش قیمت در جریان اجرای قانون یارانه*ها*، روبه*رو خواهند شد.
با استناد به آمار سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد* ايران*، پژو 405*، پارس*، سمند و ماکسیما*، در زمره خودروهای پرمصرف قرار دارند و به گفته کارشناسان*، در صورت صعود نرخ بنزین*، قاعدتا باید از میزان استقبال آنها کاسته و قیمت*شان افت کند.
این موضوع در شرایطی است که احتمالا خودروسازان با کم کردن تیراژ* اين نوع محصولات*، عرضه آنها را به بازار کنترل کرده و افت قیمت*شان را به حداقل مي*رسانند.
به گفته* ايران خودرویی*ها*، پژو 405*، پارس و سمند*، در هر حال مشتریان خاص خود را دارند و مي*توان با کنترل تیراژ*، بازار آنها را در جریان اجرای قانون هدفمندی یارانه نیز* حفظ کرد.
این در شرایطی است که به گفته کارشناسان*، به هرحال صعود نرخ بنزین*، استقبال از خودروهای مذکور را کاهش خواهد داد و از قیمت آنها خواهد کاست.
کارشناسان در مورد خودروهای لوکس و پرمصرفی مانند ماکسیما و ویتارا نیز* بر*اين باورند که با توجه به تیراژ پایین آنها که از چند هزار دستگاه در سال تجاوز نمي*کند*، قیمت *اين خودروها در صورت افزایش نرخ بنزین*، افت چندانی را تجربه نخواهد کرد.