PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : برای شب عید چه لپ تاپی و با چه مشخصاتی بخریم؟



support
2013/02/28, 08:39
مريم عسگري:
اين روزها اكثر مردم در تدارك خريد و نو نوار كردن كالا و تجهيزات مورد نياز و همچنين تهيه و تدارك هداياي نوروزي هستند و به همين دليل بازار كالاهاي مختلف (از پوشاك و لوازم خانگي گرفته تا لوازم صوتي و تصويري و كالاهاي كامپيوتري) گرم و پررونق شده است.

بازار كالاهاي حوزه كامپيوتر و ديجيتال نيز از اين قاعده مستثني نبوده و با وجود مشكلاتي كه فعالان آن طي يك سال اخير با آنها مواجه بودند اينك رنگ و بويي ديگر گرفته است. بگذريم از اينكه اين رنگ بو و رونق و گرما هرگز به پاي بازار سال هاي قبل نمي رسد، اما به هر حال وجه تمايزي بين بازار ماه هاي قبل و شب عيد است و البته مايه دلگرمي كسبه اي كه ماه ها در انتظار رونق دل به بازار شب عيد بسته بودند! از بازار حافظه هاي فلش و هاردديسك هاي اكسترنال و انواع قاب و كاور يدكي و محافظ گوشي و تبلت و... كه گزينه بسياري از خريداران هداياي ديجيتالي نوروزي است كه بگذريم در اين ايام بازار خريد و فروش كالاهاي گران قيمتي نظير لپ تاپ و تبلت هم رونق گرفته است. حقيقت اين است كه به يمن ارائه عيدي و پاداش كارمندان و... بازار اين كالاها نيز بهره اي از اين رونق بازاري برده است و افرادي كه مدت ها قصد خريد داشتند اينك با دريافت اين وجوه به فكر خريد لپ تاپ يا تبلتي جديد در آستانه سال نو افتاده اند. با توجه به اين موضوع در اين بخش ما به معرفي لپ تاپ و تبلت هايي که در اين ايام مخاطبان زيادي دارند و يا مي توانند گزينه مناسبي براي خريد باشند پرداخته ايم. پس اگر قصد خريد داريد اين مطلب را بخوانيد:

بهترين گزينه ها براي خريد لپ تاپ

با مد نظر قرار دادن رشد قيمت ها در بازار لپ تاپ طي يك سال و به ويژه شش ماه گذشته، در حال حاضر خريد يك لپ تاپ مناسب و خوش قيمت كاري سخت و وقت گير به نظر مي رسد. اما با كمي بررسي و تحقيق مي توان يك لپ تاپ مناسب كه از عهده نيازهاي شخصي، تجاري و آموزشي و... مورد نظر ما برآيد تهیه کرد. اما براي يافتن يك لپ تاپ مناسب بايد نكاتي را مد نظر قرار داد و نسبت به برخي از موارد نگاهي دقيق تر داشت.مشخص كردن بودجه و نوع نياز و در كل معين كردن انتظاري كه از لپ تاپ مورد نظر داريد از موارد مهم و اساسي هنگام انتخاب لپ تاپ است. با توجه به اين مورد مهم و ضروري، بايد كانفيگ يا همان قابليت هاي فني لپ تاپ را مد نظر قرار داد و اگر اطلاعات دقيقي در اين مورد نداريد، نظر يك فرد آگاه را جويا شويد تا دچار دردسرهاي احتمالي پس از خريد نشويد. پس قبل از انتخاب لپ تاپ به پردازنده، ظرفيت حافظه و هاردديسك، نوع كارت گرافيكي و از همه مهم تر به اندازه صفحه نمايش و... توجه ويژه اي داشته باشيد.توجه به ديگر موارد نظير وزن و ابعاد دستگاه، رنگ دستگاه و همچنين شركت ارائه دهنده خدمات پس از فروش نيز پس از طي مرحله دوم ضروري است.در اين قسمت ما الگويي از قابليت هاي فني لپ تاپ هاي مناسب براي گروه هاي كاربري مختلف را ارائه مي كنيم كه مي تواند به انتخاب شما كمك كند.

الف) اگر قصد داريد لپ تاپي براي انجام امور روزمره شخصي نظير گشت و گذارهاي اينترنتي و گپ هاي اينترنتي و... خريداري كنيد، يك ميني لپ تاپ يا لپ تاپ با قابيت هاي فني نه چندان پيشرفته به شما پيشنهاد مي شود كه قيمتي حدود يك میلیون تا يك ميليون و 500 هزار تومان و نهايتا دو ميليون تومان داشته باشد.البته با توجه به رشد شديد قيمت ها در بازار خريد يك ميني لپ تاپ كه امكانات فني بسيار پايين تري دارد تا يك لپ تاپ با كانفيگ پايين توصيه نمي شود.در هر حال لپ تاپ هايي كه مناسب اين رده كاربري هستند به پردازنده اي در حد intel core 2 duo ، intel atom، INTEL CELERON و پردازنده هايي در اين حد و رم هايي با نهايتا ظرفيت حافظه دو گيگابايت مجهزند. ظرفيت هاردديسك لپ تاپ هاي اين رده قيمتي نيز نهايتا 320 گيگابايت است. همچنين صفحه نمايش اكثر لپ تاپ هايي كه در اين رده قيمتي قرار دارند 4/15 تا 6/15 اينچ است. لپ تاپ هايي كه در اين رده قيمتي قرار دارند و پايه ساخت آنها براساس پردازنده هاي ضعيف خانواده هاي AMD يا INTEL گذاشته شده است، معمولا به كارت گرافيك هاي ضعيفي نظير INTEL HD3000 و... مجهزند. مورد ديگر اين است كه لپ تاپ هاي اين رده قيمتي معمولا وزني بيش از دو كيلو و نيم داشته و از لحاظ تجهيزاتي نظير نوع صفحه كليد، اسپيكر، امكانات ارتباطي (پورت ها و شبكه) و... در حداقل هستند.

ب) رده كاربري بعدي مربوط به كاربراني است كه قصد دارند از لپ تاپ خود به غير از استفاده شخصي و روزمره استفاده تجاري، آموزشي و حتي در برخي از موارد كاربري در سطح بالاتري داشته باشند.اين دسته از كاربران بايد به سراغ لپ تاپي بروند كه حداقل به پردازنده هاي INTEL CORE I3 و نهايتا INTEL CORE I5 مجهز است. نصب چنين پردازنده هايي روي لپ تاپ در حد قابل توجهي رده ديگر قطعات نظير رم، هاردديسك، كارت گرافيك و... را افزايش مي دهند. به طوري كه روي لپ تاپ هاي اين چنيني اكثرا هاردديسك هايي با ظرفيت حافظه 500 تا 750 گيگابايت، رم هايي با ظرفيت حافظه هشت گيگابايت و كارت گرافيك هاي هم ردهATI RADEON HD با ظرفيت حافظه يك تا 5/1 گيگابايت نصب مي شود. صفحه نمايش اين لپ تاپ ها نيز معمولا 14 تا 4/15 اينچ است. لپ تاپ هاي اين رده معمولا از لحاظ پورت ها و امكانات ارتباطي در سطح مطلوبي قرار دارند، علاوه بر اينها از لحاظ ايمني نيز به تجهيزاتي نظير سيستم شناسايي اثر انگشت، تشخيص چهره و... مجهزند.لپ تاپ هاي اين رده معمولا قيمتي حدود 2 تا 4 ميليون تومان دارند.

ج) در مرحله آخر كاربران حرفه اي لپ تاپ قرار دارند كه از لپ تاپ خود براي انجام امور پيچيده تجاري و اداري و يا امور خاصي نظير گيم و... استفاده مي كنند.كاربران اين لپ تاپ ها بايد از ميان نمونه هاي گوناگون، لپ تاپي را انتخاب كنند كه به پردازنده هاي قدرتمند INTEL CORE I7 مجهز باشند. نصب چنين پردازنده اي روي اين لپ تاپ ها زمينه را براي قرارگيري كارت گرافيكي هاي قدرتمند نظير NVIDIA GEFORCE 640، NVIDIA QUADRO يا GT 650 و... با ظرفيت حافظه بيشتر از يك تا دو گيگابايت فراهم مي آورد. تجهيز به رم هايي با متوسط ظرفيت هشت تا 16 گيگابايت، هاردديسك هاي SSD، صفحه نمايش هايي با كيفيت تصوير بالا و... از ديگر ويژگي هاي لپ تاپ هاي اين رده كاربري است. ذكر اين نكته لازم است كه لپ تاپ هاي اين رده با قيمتي حدود چهار تا ده ميليون تومان در بازار موجودند.
شب عيد چه تبلتي بخريمدرست مانند لپ تاپ در مورد تبلت هم بايد همان موارد مربوط به رده كاربري و كانفيگ و... را هنگام انتخاب يا خريد مد نظر قرار داد. با اين تفاوت كه در بازار تبلت، انتخاب برند تبلت مشخص كننده رده كاربري دستگاه و بودجه اي است كه بايد بپردازيم. به عنوان مثال اپل و سامسونگ به عنوان مطرح ترين برندها در بازار تبلت حرف اول را براي اكثر افرادي كه قصد خريد دارند مي زنند. برندهاي ديگر نظير ايسوس، لنوو، گيگابايت، فوجيتسو و... از عرضه كنندگان تبلت هاي باقابليت هستند، اما در رده بعدي عرضه كنندگاني با نام هاي نه چندان آشنا هستند كه تبلت هاي ارزان قيمت را به بازار عرضه مي كنند. برندهايي نظير آركوس، INNOVEL، INOVEL و... به هر صورت هنگام انتخاب تبلت بايد نكاتي را مد نظر قرار دهيد كه در اين بخش به اختصار به آنها اشاره اي داريم:

الف) انتخاب سيستم عامل: انواع گوناگوني از سيستم عامل (زمينه نرم افزاري که تبلت ها و تلفن هاي همراه هوشمند بر آن به کار مي پردازند.) براي تبلت وجود دارد. يکي از محبوب ترين آنها ios گزينه اپل است که در iphone و آي پد يافت مي شود.اما بيشتر تبلت هاي سال 2012 با os آندرويد نگارش 4 (بستني حصيري) شخصي سازي شده و در بازار موجود هستند. اکنون windows 8 که شما را قادر مي سازد برنامه هاي رايانه هاي pc را روي تبلت ها اجرا کنيد يکي از اين سيستم عامل ها است که با توجه به تازگي اين سيستم عامل، هنوز هم قابليت هاي کاملي از آن شناخته نشده است، اما برنامه هاي آفيس روي اين سيستم عامل بسيار خوب جواب مي دهند.

ب) توجه به اندازه صفحه نمايش: اندازه صفحه نمايش يکي از مهم ترين نکته هايي است که بايد در انتخاب تبلت در نظر داشته باشيد. اندازه صفحه نمايش 7/9 اينچ مشخصه رايانه لوحه اي شرکت اپل، (ipad) است. گزينه کوچک تر 7 اينچي است که امروزه طرفداران زيادي دارد و تبلت streak7 شرکت دل و playbook شرکت blackberry نمونه هاي از آن نيز بسيار محبوب است. در بين تلفن های همراه صفحه نمايش 4 اينچي اندازه استانداردي است.

ج) توجه به نيازهاي واقعي: همه رايانه هاي لوحه اي از wi-fi پشتيباني مي كنند. بنابراين كاربران قادرند آنها را به صورت بي سيم به شبکه خانگي واي فاي خود متصل سازند. برخي از تبلت ها نيز دو اتصال پذيري بي سيم و 4G را با هم پشتيباني مي کنند، بنابراين علاوه بر واي فاي، كاربر مي تواند با سيم کارتي که در اينترنت موبايلش فعال شده از طريق آن به اينترنت وصل شده و از تمامي امکانات تحت اينترنت تبلت خود بهره مند شود.

د) توجه به ظرفيت فضاي ذخيره داده: مقدار ظرفيت بستگي مستقيم به مورد کاربردي تبلت دارد. در مجموع يک فضاي 16 گيگابايتي براي يک تبلت کافي به نظر مي رسد، اما تبلت هايي با ظرفيت 32 و 64 گيگابايت هم در بازار موجودند كه قيمت بالاتري دارند.

ه) ساير موارد: توجه به وزن و ضخامت دستگاه، تعداد برنامه نرم افزاري کاربردي قابل انطباق، قابليت هايي نظير اتصال به تلويزيون و... و همچنين توجه به نوع دوربين تبلت از موارد ديگري هستند كه قبل از خريد بايد به آن توجه کرد.



http://up.downallfa.com/images/ujefuwaki4n8blyrmtrz.jpg