PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : بدنبال شرکت های پژو و هیوندای ، نیسان نیز ساز جدایی میزند



support
2012/04/07, 10:22
پس از پژو و هیوندایی، نیسان نیز ساز جدایی میزند. آغازین روزهای سال 91، خاطراتی ناخوشایند را برای صنعت و بازار خودرو ایران به همراه داشته و اوضاع به شکلی است که شاید بعدها از آن به عنوان «سال تنهایی» یاد شود. البته اين خود ميتواند فرصتي تازه براي حمايت از توليد داخلي و به ويژه صنعت ساخت قطعه باشد.



http://up.downallfa.com/images/21ifz8jgqitbtvl3sv12.jpg


گویا دست تقدیر ميخواهد سرنوشتی «غریب» را برای خودروسازان و مشتریان ایرانی در سال جاری رقم بزند و مزه «تنهایی» را به آنها بچشاند، تا عیارشان در این ماجرا به بوته آزمایش گذارده شود. اول پژوسیتروئن رفت، سپس هیوندایی موتورز بارش را بست و حالا هم رنو-نیسان ساز جدایی ميزند و با این حساب، خودروسازی ایران مانده و توانمندی که شعار آن سالها است در کلام مدیران شنیده ميشود. به نام این شرکتها که نگاه ميکنیم، متوجه ميشویم هر یک بخش مهمی از صنعت و بازار خودرو ایران را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده اند و رفتن شان به طور حتم این صنعت را در کشور تحت تاثیر قرار خواهد داد.وقتي زلزله ای مي آید، خانه های ضعیف و عاری از اصول مهندسی ویران ميشوند، اما آنها که شالودهای قوی دارند، نهایتا شکافی کوچک خواهند برداشت و این گونه نیست که زیر و رو شوند.حال نیز که دوستان صنعت خودرو ایران به متارکه روی آورده اند، تنها توان داخلی سازی صنعت قطعه سازی است که تاثیر این «زلزله» را مشخص ميکند، زیرا هرچه قطعه سازی قویتر باشد، نیاز و وابستگی به خارجی ها کمتر است و آنجا است که ميتوان ادعا کرد تحریمها تاثیر ندارد. بر کسی پوشیده نیست که در حال حاضر بیشترین حجم تولید و فروش ایران خودرو (بزرگترین خودروساز ایران) به محصولات گروه پژوسیتروئن وابسته است و پارسخودروییها نیز تحت مشارکت با گروه رنو-نیسان روزگار مي گذرانند و از آن سو سهم بزرگی از بازار خودروهای وارداتی به ایران را هم هیوندایی کره به خود اختصاص داده است و با این شرایط باید گفت صنعت و البته بازار خودرو کشور هم اکنون در آزمونی سخت قرار گرفته و باید دید که آیا سربلند بیرون مي آیند؟


پشت کردن به بیش از 20 سال شراکت

اگرچه از دید بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور، اعلام برائت پژو از خودروسازی ایران و پشت کردن به بازار بزرگ آن از سوی پژو بعید و حتی محال بود، اما اين شركت که لقمه ای چرب و نرمتر را یافته بود، تمام پیش بینیها را خراب كرد و ساده تر از آنچه که ميشد، به شریک معتبر و گردن کلفت آمریکایی خود چسبید. خرید تنها هفت درصد از سهام پژو از سوی جنرال موتورز آمریکا کافی بود تا یار بیست و چند ساله خودروسازی ایران عطای ایران خودرو را به لقایش ببخشد و مقدمات حضورش در بازار آمریکا را فراهم کند. پژو که بارها در مقابل تحریم خودروسازی ایران موضع گرفته و ایستاده بود، این بار نتوانست خود را در مقابل مزیتهای شراکت با جنرال موتورز نگه دارد و دست آخر با وجود سالها شراکت با ایران خودرو و حضوری پررنگ در بازار ایران، قید همه اینها را زد و لبخند رضایت را بر چهره شریک آمریکایی اش نشاند. هرچند کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند رفتن پژو نمیتواند به تعطیلی ایران خودرو بیانجامد و این شرکت همچنان در جاده مخصوص فرمانروایی خواهد کرد، اما همانها در عین حال از سخت و پیچیده شدن شرایط برای ایران خودرو صحبت به میان مي آورند و از افزایش هزینه های تولید ميگویند. اینکه گفته ميشود ایران خودرو بدون پژو هم سرپا ميماند و از بین نمیرود، حرف غلطی نیست، زیرا به هر حال صنعت قطعه سازی کشور توانسته طی سالهای اخیر خود را ارتقا دهد و از وابستگی خودروسازان به شرکتهای خارجی بکاهد، اما بر کسی پوشیده نیست که ایران خودرو هنوز هم بابت تامین برخی قطعات وابسته است و حال باید به فکر تامین آنها از منبعی غیر از پژو باشد. چین و هند؛ اینها گزینه های ایران خودرو هستند برای تامین قطعات موردنیازش که اتفاقا هم تیراژ بالایی دارند و هم تحت برند پژو قطعه تولید ميکنند، منتها این همه داستان نیست، زیرا خرید قطعه از چینی ها و هندیها افزایش هزینه تولید را به همراه خواهد داشت. قطعا چینی ها و هندی ها به فکر منافع خودشان هستند و در این شرایط که خودروسازی کشور تنها شده، تا حد امکان از آب گل آلود ماهی خواهند گرفت. این بدان معنا است که ایران خودرو باید قطعات موردنیازش را با هزینههایی بیشتر تامین کند و در نتیجه آن، قیمت تمام شده محصولات اين شرکت با سهمی حدودا 50 درصدی در بازار، بالا ميرود و مشتریان مزه تلخش را خواهند چشید.همچنین آن طور که کارشناسان ميگویند، تیراژ تولید خودرو در یکی دو سال آینده با افتی مقطعی مواجه خواهد شد. البته این ماجرا ميتواند مقطعی باشد؛ به نحوی که اگر خودروسازان بتوانند در طول این یکی دو سال قطعات موردنیاز خود را داخلی سازی کنند، دوباره اوضاع تا حدی به حالت عادی باز ميگردد.


پارسخودرو پس از رنو و نیسان

از پژو که بگذریم، زمزمه ها حکایت از جدایی قریب الوقوع نیسان موتورز ژاپن از خودروسازی و بازار ایران دارند و اگر این اتفاق رخ بدهد، پارس خودرو به عنوان سومین خودروساز کشور با چالشی جدی روبه رو خواهد شد. طبق اخبار رسیده، نیسانی ها که برنده مناقصه بزرگ و یک میلیارد دلاری تامین تاکسیهاي شهر نیویورک آمریکا شده اند، هم اکنون برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران تحت فشار قرار گرفته اند. بر این اساس، ظاهرا آمریکاییها تهدید کرده اند این مناقصه زمانی معتبر بوده و به اجرا در خواهد آمد که نیسان قید ایران را بزند. هرچند بخش کوچکی از بازار خودرو ایران به نیسان وابسته است، اما از آنجاکه چهار محصول لوکس پارس خودرو (ماکسیما، قشقایی، تینا و پیکاپ) تحت برند نیسان موتورز در این شرکت مونتاژ ميشوند، رفتن نیسان با مشکلاتی همراه خواهد بود. از آنجاکه این چهار محصول داخلیسازی بسیار اندکی دارند، بسیار بعید است پارس خودرو بتواند پس از نیسان به مونتاژ آنها ادامه دهد؛ زیرا تامین قطعات از راه کشورهایی دیگر (با توجه به حجم بالای وابستگی) صرفه اقتصادی ندارد. این البته تنها مشکل سومین خودروساز کشور نیست؛ زیرا به تازگی شرکت رنو فرانسه نیز که نصف بیشتر محصولات لوکس پارس خودرو تحت برند آن تولید ميشود، برای قطع ارتباط با ایران تحت فشار قرار گرفته است.

رنو شرکتی دولتی است و چون فرانسه سیاستی ضد ایرانی دارد، این شرکت را برای قطع ارتباط با خودروسازی ایران در منگنه گذاشته تا پس از پژو، دومین خودروسازی فرانسوی نیز از ایران خارج شود.رفتن رنو به معنای حذف تندر-90 و مگان از خط تولید صنعت خودروسازی ایران و همچنین محروم شدن این صنعت از تکنولوژیهای روز خواهد بود و سرمایه گذاری مالی و فنی انجام شده در چند سال اخیر توسط رنو نیز به باد ميرود.رنو البته علاوه بر پارس خودرو، در ایران خودرو نیز تندر-90 را به تولید ميرساند و رفتن این شرکت ميتواند ایران خودرو را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این البته در حالی است که ظاهرا رنویی ها با تحریم ایران مخالفت کرده و نمیخواهند قید بازار آن و سرمایه گذاری خود را بزنند. بنا به گزارش ایسنا، شركت خودروسازي رنو فرانسه درخواست گروه ضد ايراني اتحاد عليه ايران هسته اي را مبني بر خروج از ايران رد كرده است. شركت رنو در پاسخ به نامه اين گروه آمريكايي اعلام كرده كه تحريم هاي بين المللي عليه ايران شامل صنعت خودرو نمي شوند و رنو همچنان به فعاليت هايش در ايران ادامه خواهد داد. باید منتظر ماند دید آیا رنویی ها روی حرف خود ميایستند و همچنان در ایران ميمانند، یا اینکه مانند هموطن شان توزرد از آب در مي آیند و پارس خودرو و ایران خودرو را تنها ميگذارند.


هیوندایی و بازار وارداتی ها

اما به سراغ هیوندایی موتورز کره برویم، شرکتی که ظاهرا خروجش از بازار ایران قطعی شده و دیگر نه خودرو به این بازار ميدهد و نه در صنعت خودرو ایران فعالیت ميکند. رفتن هیوندایی البته نمیتواند آسیبی به صنعت خودرو کشور بزند؛ زیرا تنها یکی از شرکتهای بخش خصوصی و آن هم با تیراژی اندک، با هیوندایی ارتباط داشت و هم اکنون نیز با چینیها همکار شده است. این در حالی است که بازار خودروهای وارداتی کشور قطعا متاثر از خروج هیوندایی خواهد شد؛ زیرا طبق آمار، بیشترین حجم خودروهای خارجی وارد شده به ایران را محصولات هیوندایی به خود اختصاص داده اند. البته باید دید هیوندایی دقیقا به چه شکل ایران را تحریم کرده است؛ به نحوی كه اگر این شرکت فروش مستقیم خودرو به ایران را ممنوع کرده باشد، باز هم ميتوان از طریق واسطه ها و البته با صرف هزینه های بیشتر، هیوندایی وارد کرد، حال آنکه اگر واسطه ها نیز از فروش خودرو به ایران منع شده باشند، دیگر باید به طور جدی با هیوندایی در بازار خودرو کشور خداحافظی کرد. در این صورت، بازار وارداتی ها که به خودی خود آشفته و پر از گرانی است، آشفته تر و گرانتر خواهد شد.




شنبه 19 فروردين 1391