PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : خرید اتومبیلی در محدوده ی قیمت 35 ملیون ؟؟؟؟؟



support
2010/06/27, 21:55
اگر قصد خرید اتومبیلی در محدوده ی قیمت 35 ملیون تومان رو داشته باشید با چند انتخاب مواجه خواهید شد . تویوتا کرولا - رنو مگان - مزدا 3 و سایر خودروهای وارداتی ( البته به صورت دست دوم ) گزینه هایی هستند که شما پیش روی خود دارید . در این میان اگر از خودروهای دست دوم گذر کنیم سه گزینه ی باقی مانده انتخاب شما خواهند بود . در این میان مزدا 3 به دلیل اسپرت بودن متفاوت از دو خودروی دیگر است به همین دلیل ما در این مقایسه دو خودرویی که از حیث کلاس و ابعاد به یکدیگر شباهت بیشتری دارند را انتخاب کرده ایم .
ملاک این مقایسه انتخاب خودرویی است که دارای طراحی زیبا - موتور پرقدرت و کم مصرف و فضا و امکانات مناسب باشد . به همین دلیل توجه چندانی به وِیژگی های اسپرت نشده است .

http://www.renaultclub.cz/pictures/87f34f9942debc0a7913bdd3fc4ee1a0.jpg

طراحی خارجی:

طراحی خارجی مگان مدتی است که برای ما عادی و کسل کننده شده چرا که در حدود شش سال از عمر این خودرو گذشته و طبیعتا نباید توقع یک طراحی بروز و جذاب را از مگان داشت . فرم شکسته و زاویه دار چراغ های جلو در کنار جلوپنجره ی کوچک دو تکه به مگان شخصیتی خشک و زمخت می بخشد . تیرگی خاص این چراغ ها نیز مزید بر علت شده و بر تقویت این شخصیت صحّه می گذارد .
خطوط روی بدنه مگان کاملا محو و کم رنگ است و تنها خطی که اندکی به چشم می آید خط روی کاپوت جلو است که حالتی شکسته به این عضو مگان می بخشد .
مهم ترین نقطه ی ضعف طراحی مگان فرم صندوق عقب است . عموما در تبدیل فرم خودروهای هاچ بک به سدان این مشکل به وجود می آید . ارتفاع بلند این صندوق و طول کوتاه آن به یکدستی طرح مگان لطمه وارد کرده است .

ستون C بسیار پهن و چراغ های عقب بزرگ به زیبایی مگان تا حد زیادی لطمه وارد کرده است . البته در مدل های عرضه شده در داخل کشورمان ارتفاع عجیب و غیرعادی خودرو ( کافی است تا یک رنو مگان را مثلا در کنار یک پژو 405 قدیمی ببینید ) نیز مزید بر علت می شود و نمای عقب مگان را غیر قابل قبول تر می نماید .
اما طراحی کورولا بر خلاف مگان به خودروهای روز دنیا شباهت دارد . DNA کمری در تمامی بخش های کورولا به چشم می خورد و به همین دلیل زیبایی قابل قبولی را به کورولا می بخشد .
فرم رو به پایین چراغ های جلو و جلوپنجره به همراه خطوط نرم و ماهیچه ای روی کاپوت به این خودرو چهره ای نرم و ملایم می بخشد که دقیقا در برابر مگان قرار دارد .
ارتفاع کوتاه شیشه های جانبی و خطوط نرم روی درها به پویاتر شدن طرح کورولا کمک شایانی نموده است .

پاشنه آشیل کورولا نیز همانند مگان قسمت عقب آن است . چراغ های ساده و برآمده ی عقب که به دور از هرگونه جذابیتی طراحی شده اند لطمه ی اساسی را به چهره ی این خودرو وارد می آورد و همین بخش است که باعث می شود یکدستی و هماهنگی طرح کمری در کورولا دیده نشود .
در کل باید گفت که به رغم وجود ضعف در طراحی قسمت عقب هر دو خودرو ; چهره ی بروز تر و زیباتر کورولا در کنار کیفیت ساخت ظاهری بالاتر آن موجب می شود تا امیتاز این بخش به تویوتا کورولا برسد .

http://www.piico.ir/portal/DeskTopModules/Contents/assets/CR-350-3.jpg

طراحی داخلی :

کابین این تیپ از کورولا دارای قطعات چوبی میباشد که بر خلاف کابین مدل Gli که از قطعات فلزی سود میبرد حس و حالی لوکس تر را به اتاق می بخشد .
استفاده از این قطعات در بخش کنسول وسط و اطراف جعبه دنده موجب زیباتر شدن کابین این خودرو می گردد .
دریچه های کولر در بالاترین بخش کابین جاسازی شده اند و فرم مربع شکل آن ها با سایر بخش های کابین هماهنگ است .
اهرم های دوار در بخش پایین و کنترل ها و دکمه ها از کیفیت ظاهری مناسبی برخوردارند ولی طراحی آن ها خیلی هم مدرن نیست .
ترکیب دو رنگ نقره ای و خاکستری روشن روشنایی خاصی را به کابین کورولا می بخشد که موجب زیباتر جلوه کردن کابین می شود .
فرم طراحی فرمان سه تکه و نشان دهنده های نورانی کورولا اوج زیبایی کابین این خودروست . بر آمدگی ها و برش های روی فرمان در کنار نشان فلزی تویوتا جذابیت خاصی را به همراه می آورد .
اما در مقابل مگان نیز حرف هایی برای گفتن دارد . انحنای داشبورد و ترکیب رنگ مشکی و کرم ( البته در مدل 1600 دیگر از رنگ کرم خبری نیست ) علاوه بر زیبایی کابین این خودرو را بیشتر شبیه به نمونه های اولیه ای که از گل مخصوص ماکت سازی ( clay ) ساخته شده می نماید .
برش بخش میانی دریچه های کولر توسط اهرم دایره ای زیر آن کار بدیعی است که طراحان مگان آن را انجام داده اند .
محل قرارگیری دکمه ها تقریبا مناسب است ولی رنگ مشکی پس زمینه ی آن ها می توانست بهتر از این باشد . جاگذاری دکمه ی فلاشر نیز در پایین ترین بخش کنسول از نکات منفی این خودروست .
فرم طراحی فرمان مگان به هیچ وجه زیبایی این بخش کورولا را ندارد و دایره ی متخلخل قرار گرفته در اطراف نشان رنو نیز از جذابیت آن می کاهد .
فضای صندلی های عقب مگان کمی بیشتر از کورولا است و امکان باز شدن یک زیر دستی نیز از ویژگی های مثبت آن است ( که البته در کورولا نیز وجود دارد ) . طول بیشتر نشینمنگاه و ارتفاع بلندتر سقف نیز موجب جادار تر شدن فضای کابین مگان می گردد . ضمن این که این نکته را نیز در نظر بگیرید که پوشش صندلی ها در مگان به مراتب زیباتر از کورولا است .
به رغم زیباتر بودن طراحی داشبورد کورولا امتیاز این بخش نصیب مگان می گردد زیرا خودرویی جادار تر است .

امکانات و ایمنی:

تجهیزات رفاهی مگان شامل : پخش صوت CD با چهار بلندگوی 15 واتی - جالیوانی کنسول وسط - داشبورد با قابلیت خنک کنندگی - صندلی های تاشونده ی عقب پرده های آفتاب گیر جانبی و عقب - چهار شیشه ی برقی لمسی - قفل مرکزی - تهویه ی مطبوع اتوماتیک - آینه های بغل برقی و گرم شونده - دماسنج خارجی و فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم در عمق و ارتفاع می باشد .
تجهیزات رفاهی کورولا نیز شامل : کولر - فرمان هیدرولیکی - شیشه های برقی - در باز کن با کنترل از راه دور - سیستم پخش CD/MP3 با چهار بلندگو - سیستم ضد سرقت - آینه های جانبی برقی با قابلیت جمع شوندگی - زیردستی عقب با جالیوانی - کروز کنترل و سنسور پارک می شود .
با مقایسه ی تجهیزات این دو خودرو میبینیم که مگان جزئیات بیشتری را در تجهیزات خود ارایه می دهد ولی کورولا نیز دارای مواردی نظیر کروز کنترل و سنسور پارک است که در مگان وجود ندارد .

از حیث ایمنی هر دو خودرو 5 ستاره را از کانون Euro NCAP دریافت کرده اند ولی نصب 6 ایربگ در مگان به جای 2 ایربگ در کورولا برتری مگان را به اثبات می رساند .
در این بخش نیز باید امتیاز را به رنو مگان داد .

موتور:

موتور در نظرگرفته شده برای کورولا دارای 4 سیلندر و به حجم 8/1 لیتر می باشد که با وجود سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها 130 اسب بخار قدرت را در دور موتور 6000 تولید می کند .
حداکثر گشتاور این موتور برابر 170 نیوتون متر است که در دور موتور 4200 به دست می آید .
مصرف سوخت این موتور بین 3/7 الی 7/7 لیتر در صد کیلومتر عنوان شده است . گیربکس اتوماتیک این خودرو نیز از نوع چهار سرعته است .
اما مگان از یک موتور 2 لیتری به قدرت 136 اسب بخار که حداکثر قدرت را در دور موتور 5500 ارایه می دهد سود میبرد . حداکثر گشتاور این موتور برابر 191 نیوتون متر است که در دور موتور 3750 به دست می آید .
ظرفیت باک مگان برابر 60 لیتر و باک کورولا 50 لیتر است .
وزن کورولا 1215 کیلوگرم و وزن مگان 1190 کیلوگرم می باشد.
اما مصرف 5/7 لیتری مگان در هر صد کیلومتر همانند کورولا است و از این لحاظ تفاوتی نیز حس نمی شود.
در این بخش نیز مگان با اختلافی اندکبرنده ی آزمایش است .

پایان سخن :

هر دو خودرو دارای ویژگی های خاص خود هستند . کورولا اتومبیلی زیباتر ( چه در داخل و چه در خارج ) است که تجهیزات - قدرت و ایمنی مناسبی را ارایه می دهد . در مقابل طراحی مگان به هیچ وجه به پای کورولا نمی رسد ولی مگان در هر بخش توانسته با اختلاف اندکی از پس کورولا بر بیاید .
کورولا اتومبیلی است که چه برای شهر و چه برای جاده مناسب است و گارانتی 5 ساله یا 100 هزار کیلومتری آن در کنار کیفیت بالای تویوتا نیازهای بسیاری از فراد را برطرف می کند . در مقابل مگان به دلیل ایمنی و فضای داخلی بیتشر می تواند نظر خانواده ها را به خود جلب کند .
اما در این مقایسه اگرچه مگان توانسته بیشتر بخش ها را با سربلندی طی کند ولی این به آن معنا نیست که کورولا دارای ضعف است و وقتی طراحی زیبای کورولا ( که نقش قابل توجهی در یک انتخاب را دارد ) را در کنار تجهیزات و ایمنی مناسب و مهم تر از همه کیفیت و گارانتی بالای آن قرار میدهیم کورولا برنده ی این آزمایش می شود .
قیمت تویوتا کورولا Xli اتوماتیک هم اکنون برابر 3570000 تومان است که به صورت نقدی قابل خریداری است و قیمت مگان 2000 نیز نیز در بازار آزاد چیزی در حدود 35 ملیون تومان است .

__________________________________________________ __________________________________________________ _____________________________منبع: مجله ماشین