PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : در یک ساله گذشته هرکدام از خودروهای وارداتی چقدر گران شده اند؟ / مهرماه 90



support
2011/10/07, 16:44
مهمترین عامل افزایش قیمت این خودروها بالا رفتن نرخ دلار، افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده، محدودیتهای ثبت سفارش و واردات و سوداگری نمایندگی های شرکتهای واردکننده خودرو بوده است.



http://www.up.iranblog.com/images/pv63lrb3loobuxgwy20a.jpg



كمبود خودرو از یك سو و افزایش تقاضا از سوی دیگر، علاوه بر افزایش نجومی قیمت خودروهای وارداتی، منجر به ایجاد اختلاف شدید قیمتی بین بهای خودرو در نمایندگی های عرضه کننده و قیمت بازار آزاد شده است.در این بین نمایندگی ها با سود بردن از شرایط جدید، عملا خودروهای وارداتی را به قیمت بازار آزاد به فروش می رسانند.در حالی كه به دلیل ركود و بحرانهای مالی اقتصادی در بازارهای جهانی، نرخ مرجع این خودروها در كشورهای سازنده خود كاهش یافته در بازار ایران شاهد جهش قیمت نجومی این محصولات هستیم.در 9 ماهه پس از هدفمندی، نرخ دلار و سایر ارزهای خارجی حدود 20 درصد بالا رفته كه تاثیر این عامل موجب جهش 30 تا 60 درصدی بهای خودروهای وارداتی به كشورمان شده است.عمده خودروهای خارجی از مبدا كره جنوبی به كشور وارد می شود كه بیشترین افزایش قیمت هم در خودروهای تولیدی این كشور رخ داده است.


گروه محصولات هیوندایی

شركت آسان موتور نمایندگی واردات محصولات هیوندایی را بر عهده دارد.در این گروه قیمت سانتافه هیوندایی پس از هدفمندی یارانه ها از 56 میلیون تومان در نمایندگی ها به 83 میلیون تومان در بازار آزاد افزایش یافته که این ارقام حاکی از افزایش 49 درصدی( 27 میلیون تومانی) بهای این خودروحکایت دارد.بهای هیوندایی آزرا در 9 ماه گذشته از 44 میلیون تومان در نمایندگیها به 68 میلیون رسیده كه با افزایش 26 میلیونی، حدود 60 درصد بالا رفته است. هیوندایی جنسیس نیز از 64 به 89 میلیون تومان رشد قیمت داشته است.

خودروهای وارداتی كیاموتورز

نمایندگی واردات خودروهای كیاموتورز كره در اختیار شركت اطلس خودرو است.در این گروه، قیمت كیا سراتو از 37 میلیون نمایندگی به 47 میلیون تومان در بازار آزاد، كیا موهاوی از 62 میلیون نرخ نمایندگی به 80 میلیون تومان در بازار، كیا سورنتو از 52 به 67 میلیون تومان و كیا اسپورتیج از 51 به 78 میلیون تومان افزایش یافته و حدود 50 درصد گران شده است.


خودروهای مونتاژی كیا در ایران در كرمان خودرو

بهای هیوندای ورنا اتومات مونتاژی از 21 به 27 میلیون و هیوندای آوانته از 26 به 33 میلیون تومان افزایش یافته و حدود 25 درصد افزایش قیمت داشته است.


افزایش قیمت تویوتا

در گروه محصولات تویوتا، قیمت تویوتا كرولا از 37 میلیون در نمایندگیها به 51 میلیون تومان با افزایش 14 میلیونی بیش از 40 درصد بالا رفته است. قیمت تویوتا كمری جی.ال.ایكس از 48 به 60 میلیون تومان رسیده است.بهای پرادو از 96 به 112 میلیون تومان، تویوتا لندكروز از 105 به 128 میلیون تومان و قیمت تویوتا یاریس صندوقدار از 29 به 38 میلیون افزایش یافته و با رشد 9 میلیونی، جهش 40 درصدی داشته است.


سانگ یانگ و رامك خودرو

شركت رامك خودرو نمایندگی سانگ یانگ كره جنوبی نیز نرخ محصولات خود را بالا برده است. مدل ركستون این خودرو از 49 به 63 میلیون تومان افزایش یافته است كه با توجه به رشد 14 میلیونی حدود 30 درصد بالا رفته است.


پورشه و بی.ام.و

در گروه خودروهای مدل بی.ام.و وارداتی از آلمان، بهای بی.ام.و X3، از 120 به 145 میلیون تومان و بی.ام.و X6 از 240 به 270 میلون تومان افزایش یافته است. محصولات پورشه نیزاز افزایش قیمت بی نصیب نمانده است.قیمت پورشه كایان سفید از 230 به 250 میلیون تومان، پورشه كایان مشكی از 250 به 290 میلیون تومان افزایش یافته است.


گروه بهمن و مزدا3

طی مدت مورد بررسی محصولات وارداتی گروه بهمن نیز مشمول افزایش قیمت شده به طوری که بهای مزدا 3 جدید از 40 میلیون تومان در نمایندگی با افزایش 25 درصدی به 50 میلیون تومان در بازار رسیده است.
افزایش قیمت بهمنی ها در حالیست كه این شركت از تولید خودرو زیان می بیند و ضررده است. با نگاهی گذرا به گزارش سه ماهه بورسی این شرکت متوجه می شویم، کل فعالیت های عملیاتی تولید و فروش خودرو، دستاوردی جز زیان عملیاتی برابر با 46 میلیارد ریال نداشته است.با مذاکرات اخیر که هنوز هم به نتیجه نرسیده، تلاش بر این است که قیمت فروش محصولات گروه بهمن افزایش یابد. این امر به طور مستقیم خوب است اما با توجه به رقبای دیگر و محصولات بهتر از مزدا، می توان انتظار افت و کاهش تعداد فروش محصولات این شرکت را داشت. بنابراین به عملیات خودروسازی این شرکت چندان امیدی نمی توان بست.


مدیران خودرو هم MVM را گران كرد

قیمت MVM سه سیلندر از 7.5 به 8.5 میلیون و MVM چهار سیلندر از هشت به 10 میلیون تومان در یك سال گذشته رسیده و بیش از 15 درصد گران شده است. در این گروه شاسی بلند X33 از 25 تا 30 میلیون تومان افزایش یافته است.


واردكنندگان خودرو هم برای افزایش قیمت رسمی دست به كار شدند

جهش های فوق در قیمت وارداتی ها، ظاهرا واردكنندگان را راضی نكرده و پس از اینكه خودروسازان داخلی موفق به گرفتن اجازه افزایش قیمت پنج تا 13 درصدی شدند، واردكنندگان هم برای افزایش قیمت بیشتر و رسمی خودروهای وارداتی دست به كار شده اند.در این راستا علاوه بر دو شرکت کیا و هیوندایی، شرکت ایرتویا نیز درخواست تغییر قیمت داد که با افزایش چهار درصدی قیمت محصولات این شرکت موافقت شده است.همچنین شرکت مدیران خودرو نیز درخواست افزایش قیمت خود را به کمیته قیمتگذاری خودرو ارائه کرده که در جلسه بعدی کمیته درخواست این شرکت به همراه گروه بهمن بررسی خواهد شد.