PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : معرفی و تصاویری از خودروهایی که قرار بود ایران خودرو تولید کند



shazde
2011/05/08, 09:21
سمند زوبين، پرديس، ساحل و پيكا تنها برخي از نام هايي بودند كه قرار بود معرف محصولات جديد ملي باشد. البته هيچ گاه اين خودروها به توليد نرسيدند بلكه تنها هزينه هاي بالايي براي ايران خودرو داشتند. نداشتن پلتفرم، تغيير پياپي سياست ها و نبود استراتژي مشخص شايد بخشي از دلايل توليد نشدن اين محصولات بوده است. محصولاتي كه اگر برخي ازآنها توليد ميشدند شايد ايران خودرو سهم بيشتري از بازار را به خود اختصاص داده بود. در تمام خودروهاي كلاس متوسطي كه در ايران خودرو طراحي شده اند پلتفرم پژو 405 استفاده شده است. البته خودروهاي كوچكتر از پلت فرم پژو 206 استفاده كردند. در چندين نمونه هم قرار بود از پلت فرم پژو 106 و فيات استفاده شود كه به دليل عدم تامين اين پلت فرم ها پروژه ها اجرا نشد




http://www.uploadtak.com/images/yec1wsmluc6kr9ch597n.jpg (http://www.uploadtak.com/)


پيكا: اين خودرو قرار بود پس از سمند دومين خودرو با نشان ملي باشد. ايران خودرويي ها قصد داشتند اين محصول را در بازه قيمتي 4 تا 5 ميليون تومان در اوايل دهه 80 شمسي وارد بازار كند. تيراژي كه براي اين خودرو در نظر گرفته شده بود بالاي 200 هزار دستگاه بود. قرار بود اين خودرو، خودروي اقشار كم درآمد ايراني باشد. پلتفرم اين خودرو قرار بود مدلي از فيات باشد اما فيات از دادن اين پلت فرم سر باز زد. بعدها ايران خودرويي ها تصميم گرفتند از پلتفرم پژو 106 استفاده كنند كه پژو هم اين پلتفرم را نداد و خودروي پيكا توليد نشد .




http://www.uploadtak.com/images/zfraheq87tv8o11qpsac.jpg (http://www.uploadtak.com/)


پرديس: سمند پرديس قرار بود يكي از مدل هاي آتي سمند باشد. اين محصول را ايران خودرو براي طبقه متوسط به بالا در نظر گرفته بود. طراحي اين خودرو در قسمت پشت بسيار شبيه به محصولات كره اي است. طراحي جلو نيز تا حدودي شبيه به محصولات فولكس واگن است. اين محصول با اينكه پيش بيني ميشد در بازار به خوبي فروش كند و در نمايشگاه هاي خودرويي كشور نيز مردم از آن استقبال بسيار زيادي كردند، اما به مرحله توليد نرسيد و تنها در حد چند نمونه ساخته شده در مركز تحقيقات ايران خودرو ماند .



http://www.uploadtak.com/images/m0q8m1svtm2za8ndb78.jpg (http://www.uploadtak.com/)


سورن: سمند سورن ابتدا قرار بود يك كوپه باشد. طراحي بدنه اين خودرو تا حدودي شبيه به محصولات مزدا است. براي اين خودرو موتور 2000 سي سي در نظر گرفته شده بود. ايران خودرو قرار بود اين محصول را براي مشتريان جوان ترش عرضه كند. با اينكه از اين محصول نيز در نمايشگاه هاي خودروي داخلي استقبال زيادي شد اما اين مدل نيز هيچگاه به توليد نرسيد و تنها در حد ساخت چند مدل نمونه در مركز تحقيقات ايران خودرو ماند. بعدها از نام اين محصول براي مدل جديد سمند استفاده شد .



http://www.uploadtak.com/images/blxaxee241w6rl241q.jpg (http://www.uploadtak.com/)


نیو پیکان : اين خودرو يكي از جنجالي ترين محصولات طراحي شده در مركز تحقيقات ايران خودرو است. ايران خودرويي ها به كمك مشاوران ايتاليايي اين محصول را طراحي كرده اند. در آن زمان حميدرضا كاتوزيان نماينده منتقد پروژه ال- 90 مدير اين پروژه بود. با مطرح شدن پروژه تندر- 90 طرح توليد اين خودرو كنار گذاشته شد. اگر به عكس دقت شود اين خودرو از قسمت وسط كاملاً شبيه پژو 206 است. پلتفرم استفاده شده در اين خودرو نيز پژو 206 بود. بعدها ين پروژه به پژو 206 صندوقدار و در نهايت خودروي رانا ختم شد




http://www.uploadtak.com/images/2757kbpel2z7cqzj2xw.jpg (http://www.uploadtak.com/)



سمند زوبين: اين خودرو قرار بود مانند پيكان جوانان خودروي خاص جوانان باشد. توربوشارژ، موتور قوي و هندلينگ مناسب مواردي بود كه براي اين خودرو در نظر گرفته شده بود. البته كمي سخت بود كه بتوان بر روي پلت فرم پژو 405 چنين محصولي را خلق كرد. مشكل اين خودرو هم نبود پلتفرم مانند ديگر مدل هاي سمند بود





http://www.uploadtak.com/images/h4gmi3qqptrdyuj6yrzn.jpg (http://www.uploadtak.com/)



سمند ساحل: اولين و آخرين كانسپت يك خودروي ايراني تاكنون سمند ساحل بوده است. معمولاً خودروهاي كانسپت ساخته ميشوند تا بعدها با تكميل شان مدل هاي واقعي ساخته شوند



http://www.uploadtak.com/images/myoen0tadl66pa9vkxuc.jpg (http://www.uploadtak.com/)


سمند استيشن و وانت: سمند استيشن خودرويي بود كه در ايران خودرو توليد شد و حتي تا مرز صنعتي سازي نيز پيش رفت. اما اجرا نشدن پروژه پژو 405 استيشن مديران ايران خودرو را از توليد اين خودرو منصرف كرد. سمند وانت نيز محصولي بود كه در مركز تحقيقات ايران خودرو طراحي شد اما معلوم نيست كه اين خودرو قرار است توليد شود يا خير .