PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : سایه سونامی ژاپن بر نمایشگاه خودروی شانگهای



support
2011/04/21, 04:10
سایه سونامی ژاپن بر نمایشگاه خودروی شانگهای

در شرایطی که غولهای خودروسازی جهان با تازه ترین تولیدات خود در نمایشگاه خودروی شانگهای سعی دارند قدرت خود را به رقیبان نشان دهند و توجه مصرف کنندگان را به محصولات خود جلب کنند، مجبورند با مشکلات جدی هم دست و پنجه نرم کنند.



http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2340/01-01.jpg



فرانس پرس گزارش داد که همزمان با گشایش درهای نمایشگاه خودروی شانگهای به روی عموم، دیروز غول خودروسازی جهان یعنی شرکت تویوتا که پیش از این اعلام کرده بود تولیدات داخلیاش بخاطر سونامی ژاپن و پیرو آن وقفه در عرضه قطعات با مشکلاتی مواجه شده است، از کاهش میزان تولیداتش به 50 تا 70 درصد نسبت به شرایط عادی خبر داد. این شرکت اعلام کرد که تا سوم ژوئن میزان تولیداتش در همین سطح محدود باقی خواهد ماند و علت این تصمیم خود را کمبود قطعات ذکر کرد. این خبر به این معنا خواهد بود که 80 هزار خودرو کمتر از خط تولید تویوتا خواهد گذشت.

بسیاری از خودروسازان بزرگ جهان در انتظارند تا ببینند این وقفه در عرضه قطعات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت. از زمان وقوع زلزله و سونامی ویرانگر در روز 11 ماه مارس، تولیدات خودروسازان ژاپنی تا بیش از 500 دستگاه کاهش یافته است و کارشناسان بر این باورند که این رقم به یک میلیون دستگاه نیز خواهد رسید.
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده قرار است در نمایشگاه امسال شانگهای بیش از 1100 مدل خودروی در معرض ديد عموم قرار ميگيرد. از این میان 75 مدل خودروی بینالمللی پرمیوم نمایش داده خواهد شد که از این تعداد 19 مدل خودرو متعلق به شرکتهای خارجی و 56 مدل خودرو متعلق به برندهای چینی است. بهرغم کاهش تولیدات خودروسازان، مساحت نمایشگاه امسال نسبت به نمایشگاه سال 2009 تا 35 درصد افزایش یافته و به 230 هزار متر مربع رسیده است. پیشبینی شده است حدود 700 هزار نفر از این رویداد خودرویی جهان بازدید کنند. بنا به گزارش آسوشیتد پرس، شرکتهای جنرال موتورز، تويوتا، هوندا و فولكس واگن مدلهاي جديدي را براي نخستين بار در شانگهاي عرضه مي كنند كه بسياري از آنها مدلهاي جديدي از خودروهايي موسوم به خودروهاي سبز است كه به محيطزيست آسيب نميرسانند. شركت آمريكايي فورد نیز بيش از ۱۲ مدل از خودروهای خود را به نمايش ميگذارد. خودروي تمام برقي فوكوس و سيماكس كه با تركيبي از بنزين و برق كار مي كند از آن جمله هستند. شركت ژاپني
هوندا هم از ساخت خودروهای برقي در چين از آغاز سال ۲۰۱۲ خبر داده است.


شركت جنرال موتورز كه قصد دارد مدل جديدي از خودروي مشهور ماليبو را در شانگهاي معرفي كند اعلام كرد سعي خواهد كرد سهم خود در بازار چين را تا سال ۲۰۱۵ بيش از ۱۴ درصد افزايش دهد. چین، این دومین اقتصاد جهان پس از آمریکا، توانست با خروج سریع از بحران مالی جهان در سال 2009 گوی سبقت را از آمریکا برباید و به بزرگترین بازار خودروی جهان تبدیل شود.


وقفه در عرضه قطعات اما اثری عمیقتر از آنچه به ظاهر حس میشود برجای خواهد گذارد چون ژاپن نقشی محوری در تولید قطعات و اجزای خودروهای جهان ایفا میکرده است. محصولات تولیدی این کشور طیف وسیعی از قطعات را از مدارهای جریان برق سیستمهای هدایتگر خودرو گرفته تا تجهیزاتی که تولیدکننده رنگهای مختلف خودرو میشد، در بر میگرفت. بسیاری از تولیدکنندگان عمده قطعات ژاپن در مناطقی از این کشور واقع هستند که بیشترین آسیب را از سونامی و زلزله متحمل شدهاند. تجهیزات آنها بر اثر زلزله 9 ریشتری تخریب شدهاند یا در امواج عظیم سونامی که متعاقب زلزله شدید آمد، غرق شدهاند.


پیش از اعلام شرکت تویوتا مبنی بر کاهش تولیدات این شرکت، تحلیلگر مرکز گلوبال اینسایت، به نام کارلوس داسیلوا به فرانسپرس گفته بود که تا پایان ماه آوریل تولیدات خودروی چین تا 25هزار دستگاه کاهش خواهد یافت. بنا به پیشبینی این تحلیلگر، تا این زمان کاهش تولیدات خودروی اروپا تا 55 هزار دستگاه و تولیدات خودروی آمریکای شمالی تا 68 هزار دستگاه کاهش خواهد یافت. هماکنون شرکت تویوتا همزمان با کاهش تولیدات خود در داخل، مجبور شده است تولیداتش را در چندین کارخانه خود واقع در اروپا، استرالیا و آمریکای شمالی هم به حال تعلیق درآورد. رییس و مدیرعامل این شرکت، به نام آکیو تویودا در نمایشگاه شانگهای گفت: «بهخاطر وضعیت اضطراری در ژاپن، تا آخرین لحظه نمیتوانستم برای نمایشگاه شانگهای به چین عزیمت کنم.» گذشته از تویوتا اما سایر خودروسازان ژاپنی هم متحمل ضرر شدهاند. به عنوان مثال شرکت نیسان کارخانجات خود در مکزیک را تعطیل کرده است. خودروسازان آمریکایی، جنرال موتورز و کرایسلر نیز تولیدات خود در آمریکا را کاهش دادهاند.
در میان شرکتهای خودروسازی اروپا، شرکت رنو مجبور شده است تولیدات خود را در کره جنوبی کاهش دهد. همزمان، رییس شرکت دایملر به نام دیتر زش اعلام کرده است که شرکت میتسوبیشی فوزو، از شرکتهای تابعه دایملر، کار خود را به آرامی ادامه میدهد.


شرکت پژو سیتروئن فرانسه چندین هزار نفر از کارکنان خود را بخاطر وقفه در عرضه قطعات به خانه فرستاده است اما رییس هیات مدیره این شرکت، فیلیپ وارین دیروز در نمایشگاه شانگهای اعلام کرد که تولید در کوتاه مدت به حال عادی باز خواهد گشت.


داسیلوا افزود که برخی از کارخانههاي ژاپن از فاجعه ژاپن چندان ضرر ندیدند چون از ذخیره قطعات موجود در انبارهایشان استفاده میکنند. وی اما افزود: «اگر شرایط فعلی ادامه یابد، ما خواهیم دید که تاثیر این فاجعه در پایان ماه آوریل شدیدتر خواهد شد.» آنچه بیش از هر موضوع دیگر در شرایط فعلی خودروسازان را نگران کرده است نامشخص بودن مدت و شدت اثرات زلزله خواهد بود.



http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2340/16-01.jpg



بنا به اعلام رییس عملیات شرکت جنرال موتورز، این شرکت 200 تیم قدرتمند را برای نظارت اوضاع تشکیل داده است و اتاقهای بررسی وضعیت را در شانگهای، توکیو و دیترویت برپا کرده است. وی گفت: «ما وضعیت را 24 ساعت در هر شبانه روز و 7 روز در هر هفته تحت نظارت داریم.»


خطر دیگری که خودروسازان ژاپنی را تهدید میکند، خطر از دست دادن مشتریان در صورت عدم بازگشت تولید به حالت عادی است. برای حل این مشکل خودروسازان مجبور به یافتن تامینکنندگان قطعاتی در سایر نقاط جهان هستند. این رابرتسون از هیاتمدیره شرکت BMW اما میگوید: «هنوز برای صحبت در اینباره کمی زود است.»