PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : جريمه هاي 200هزار توماني از راه رسيد



support
2011/04/17, 10:07
مقررات جديد رانندگي ابلاغ شد

جريمه هاي 200هزار توماني از راه رسيد


http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2336/08-01.jpg

توقيف گواهينامه با گرفتن 30 امتياز منفي، ايجاد منطقه ممنوعه موتورسيكلت راني، مقصر شناخته شدن عابرين پياده در صورت عدم رعايت قوانين و تعيين شروط براي توقيف خودرو از جمله مقررات جديد است


سرانجام قانون جديد رسيدگي به تخلفات رانندگي پس از كش و قوسهاي فراوان ابلاغ شد و بدين ترتيب قوانين رانندگي پس از 40 سال در كشور به روز شد. اين قانون مشتملبر سي و پنج ماده و سي و دو تبصره از سوي رييس جمهور براي اجرا ابلاغ شده است.

بر اساس اين قانون، همه رانندگان، سرنشينان وسايل نقليه، متصديان حمل و نقل زميني، عابرين پياده و فعالان در حوزه حمل و نقل و عبور و مرور مشمول اين قانون هستند. از جمله نکات برجسته در این قانون ميتوان به افزایش سقف جریمهها به 200 هزار تومان اشاره کرد. محسوب شدن امتیاز منفی برای رانندگان متخلف در گواهینامه، ضبط گواهینامه در صورت گرفتن 30 امتیاز منفی، اجباری شدن همراه داشتن كارت خودرو، بيمهنامه شخص ثالث و برگه معتبر معاينه فني در حين رانندگي، مقصر شناخته شدن عابران پیاده در تصادفات، مشخص کردن زمان محدود برای پرداخت قبوض جریمه و اعلام شرایطی که اجازه توقیف خودرو را ميدهد از جمله موارد مندرج در قانون جدید است. برخي از مقررات جديد رانندگي به اين شرح است:
شصت روز زمان برای پرداخت قبوض جریمه

به گزارش ایسنا بر اين اساس، متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاريخ مندرج در قبض جريمه يا تاريخ ابلاغ شده در قبض جريمهاي که به اطلاع او ميرسد جريمه را به حسابي که از طرف خزانهداري کل تعيين و اعلام ميشود پرداخت و رسيد دريافت کند يا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلايل به اداره اجرائيات راهنمايي و رانندگي تسليم کند.

شرط توقيف وسايل نقليه

بر اساس اين قانون، ماموران راهنمايي و رانندگي به جز در موارد مصرح قانوني و موارد تصادفات منجر به جرح و قتل، مجاز به توقيف وسيله نقليه موتوري نيستند و ماموران در حدود وظايف و اختيارات تعيين شده همزمان با صدور قبض جريمه به صورت تسليمي يا ثبت توسط دوربين، گزارش تخلفات را با ذکر شماره و نوع گواهينامه راننده به اداره راهنمايي و رانندگي مربوطه ارسال ميکنند. همچنين بر اين اساس، هرگاه ظرف مهلت چهار ماه از تاريخ ابلاغ قبض جريمه متخلف جريمه مربوطه را پرداخت نکند از سوي راهنمايي و رانندگي اخطاريه کتبي با مهلت يکماهه مبني بر پرداخت جريمه به وي ابلاغ ميشود. در صورت پايان مهلت و عدم پرداخت، ضمن ضبط گواهينامه، پلاک وسيله نقليه تا زمان پرداخت جريمه در سامانه راهنمايي و رانندگي توقيف خواهد شد. همچنين بر اساس يكي دیگر از مواد قانون جديد بستن كمربند ايمني براي رانندگان و كليه سرنشينان انواع خودروهاي درحال حركت در كليه راهها و همچنين استفاده از كلاه ايمني استاندارد براي رانندگان و تركنشينان هر نوع موتورسيكلت اجباري است. از سوي ديگر كليه رانندگان خودروهايي كه تاكنون براي سرنشينان خود كمربند ايمني نصب نكردهاند موظفند ظرف ششماه از تاريخ تصويب اين قانون نسبت به نصب كمربند ايمني استاندارد در خودروهاي خود اقدام كنند.

پیشنهاد منطقه ممنوعه برای موتورسیکلتها

از سوي ديگر تردد تمام يا بعضي از وسايل نقليه موتوري در ساعات و محدودههايي از شهر كه از سوي راهنمايي و رانندگي يا محيط زيست يا شهرداريهاي مربوطه منطقه ممنوعه پيشنهاد ميشود و مطابق ضوابط شوراي عالي ترافيك به تصويب شوراي عالي هماهنگي ترافيك استانها و در تهران به تصويب شوراي حمل و نقل و ترافيك شهر تهران ميرسد ممنوع است و نيروي انتظامي ضمن صدور قبض جريمه عبور ممنوع براي متخلف، به او اخطار ميكند كه از محدوده طرح ترافيك خارج شود و در صورت ادامه تخلف براي هر يك ساعت يك برابر جريمه خواهد شد. همچنين در راههايي كه براي عبور عابران پياده علائم، تجهيزات و مسيرهاي ويژه اختصاص داده شده است عابران مكلفند هنگام عبور از عرض يا طول سوارهرو با توجه به علائم راهنمايي و رانندگي منصوبه در محل از نقاط خطكشي شده، گذرگاههاي غيرهمسطح و مسيرهاي ويژه استفاده كنند. هرگاه عابران به تكليف مذكور عمل نكنند، درصورت تصادف با وسيله نقليه، راننده مشروط به اينكه كليه مقررات را رعايت كرده باشد و قادر به كنترل وسيله نقليه و جلوگيري از تصادف يا ايجاد خسارت مادي و بدني نباشد مسووليتي نخواهد داشت. عدم مسووليت راننده مانع استفاده مصدوم يا وراث متوفي از مزاياي بيمه نخواهد شد و شركت بيمه با ارائه قرار منع تعقيب يا حكم برائت راننده ملزم به اجراي تعهدات موضوع بيمهنامه به مصدوم يا وراث متوفي خواهد بود.

جريمه هاي سنگين حركات خطرساز

به گزارش ايسنا، بر اساس يكي ديگر از مواد اين قانون، جريمههاي تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور در كليه نقاط كشور و مناطق آزاد تجاري ـ صنعتي، با توجه به مكان و زمان وقوع و نوع تخلفات و ميزان تاثير آن در آلودگي محيط زيست و ايمني عبور و مرور و ساير عوامل موثر در جدول تخلفات اين قانون از يكصد هزار ريال تا يك ميليون ريال و در ساير موارد از 30 هزار ريال تا 500 هزار ريال است كه ميزان جريمههاي نقدي مقرر در مواد اين قانون متناسب با افزايش يا كاهش تورم هر سه سال يك بار قابل تعديل است. از سوي ديگر در مواردي كه قرائن و شواهد حاكي از حالت مستي يا استفاده راننده از مواد مخدر و روانگردان باشد ماموران با استفاده از تجهيزات لازم نسبت به تشخيص اين حالت اقدام ميكنند و در صورت اثبات حالت مستي و بيارادگي حاصل از مصرف مسكرات و مواد مخدر و روانگردان از رانندگي فرد موردنظر جلوگيري و ضمن صدور قبض جريمه به مبلغ دو ميليون ريال و ضبط گواهينامه به مدت ششماه توسط نيروي انتظامي جهت اقدام قانوني به مرجع صالح قضايي معرفي ميشود.