PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : رونمايي از «دنا» خودروي جديد ايراني



Admin-AM
2011/04/17, 09:00
http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2336/01-01.jpg



طی مراسمی با حضور وزیر صنایع در ایران خودرو انجام شد

رونمایی از چهارمین خودرو ملی کشور

گروه خودرو- سالن ساپکو ایران خودرو دیروز میزبان مسوولان صنعتی کشور، برخی از نمایندگان مجلس، کارکنان ایران خودرو و خبرنگاران رسانههای مختلف بود، تا رونمایی از سمندی دیگر در آن جشن گرفته شود، سمندي كه «دنا» نام دارد و چهارمین محصول ملی صنعت خودروسازی ایران به شمار میرود.
در مراسم دیروز، تقریبا تمام چهرههای صنعتی کشور حضور داشتند، که در این بین وزیر صنایع لباس ایران خودروییها را به تن کرده بود، تا خاطره سایپاییها را برای آبیهای جاده مخصوص زنده کند.
ایربگ اجباری نیست

مراسم روز گذشته ایران خودرو فرصتی را فراهم آورد تا مسوولان صنعتی در مورد مسائل مختلف خودروسازی کشور اظهارنظر کنند. در این بین، وزیر صنایع باز هم بر تشکیل قطب سوم خودروسازی در کشور تاکید کرد و گفت: این قطب امسال با استفاده از بهترین کارشناسان داخلی تشکیل خواهد شد. محرابیان با اشاره به استراتژی توسعه صنعت خودرو، تاکید کرد: باید در سال 1404 نزدیک به سه میلیون دستگاه خودرو تولید شود، بنابراین قطب سوم میتواند کمک بزرگی در این راستا باشد. وزیر صنایع با اشاره به تصویب و اجرای برنامه توسعه صنعت خودرو با استفاده از همه ظرفیتهای کشور در سال 89 گفت: زمانبندی این برنامه تهیه و اقدامات خودروسازها در آن مشخص شد. محرابیان افزود: توسعه محصول جدید، بازار، خدمات پس از فروش و تکالیف خودروسازان نیز در این برنامه اعمال شده است.
وزیر صنایع در ادامه اظهارات خود، به روند خصوصیسازی در صنعت خودرو نیز اشاره کرد و گفت: وزارت صنایع در اجرای اصل 44 قانون اساسی پیشتاز بوده و با خصوصیسازی نیز کاملا موافق است. همچنین به گفته وزیر صنایع، بزرگترین کارخانه خودروسازی کشور تا نیمه اول امسال در تبریز افتتاح میشود.

وی در ادامه در مورد اجباری شدن نصب کیسه هوا (ایربگ) در خودروهای داخلی، تاکید کرد: ایربگ اجباری نیست، اما با اقداماتی که خودروسازان انجام دادند، امکان نصب این سیستم ایمنی روی خودروهای داخلی فراهم شده است.

پیش فروش تا قبل از تجاری سازی ممنوع!

وزیر صنایع همچنین در مورد دنا نیز گفت: این خودرو نخستین محصول ملی است که مراحل طراحی و نمونهسازی آن بدون حضور حتی یک کارشناس خارجی اجرا شد و تا پایان امسال تجاریسازی آن را شاهد خواهیم بود. وی تاکید کرد: ایران خودرو تا زمانی که تجاریسازی دنا را انجام ندهد، نباید این خودرو را پیش فروش کند. به گفته وزیر صنایع، این ممنوعیت شامل دیگر خودروسازها نیز خواهد بود، به نحوی که هیچ خودرویی تا قبل از تجاریسازی، نباید پیشفروش شود. اما وزیر صنایع در ادامه اظهارات خود، به رونمایی از سه خودرو ملی در دولت نهم و دهم اشاره کرد و گفت: از جمع چهار خودرو ملی کشور، افتخار رونمایی از سه خودرو به دولت نهم و دهم رسیده است.
خودروهای مدنظر وزیر صنایع، رانا، تیبا و دنا هستند كه در اين بين پروژه رانا و تيبا به اوايل دهه80 مربوط ميشوند.
رفع محدودیتهای بانکی

طی سالهای گذشته همواره خودروسازان داخلی نسبت به عملکرد بانکها در قبال خود، انتقاد کرده و نسبت به کمبود تسهیلات بانکی و سختگیری در پرداخت این تسهیلات، معترض بودهاند. این موضوع در شرایطی است که به گفته وزیر صنایع، بسته پولی جدید بخشی از محدودیتهای فعلی را برطرف خواهد کرد. محرابیان با اشاره به تصویب بسته پولی و بانکی در شورای پول و اعتبار، گفت: هرچند بانکها همواره از صنعتگران حمایت کردهاند، اما بالاخره محدودیتهایی نیز در این مورد داشتهاند، که با توجه به مفاد بسته پولی امسال، بخشی از این محدودیتها برطرف خواهد شد.

تحویل رانا بدون یک روز تاخیر

در ادامه مراسم روز گذشته، مدیرعامل ایران خودرو نیز ضمن اشاره به اقدامات سال گذشته شرکت، گفت: امسال قصد داریم در دستیابی به کیفیت بالاتر و قیمت تمام شده پایینتر، حرکتی جهادگونه را در ایران خودرو دنبال کنیم. جواد نجم الدین با تاکید دوباره بر عرضه رانا (دومین محصول ملی ایران خودرو) طی شهریور امسال، گفت: رانا بدون حتی یک روز تاخیر به دست مشتریان خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه ایران خودرو سه درصد از درآمد فروش خود را به تحقیق و توسعه اختصاص داده، تاکید کرد: در همین راستا سال آینده اولین خودرو دیزلی خود را روانه بازار خواهیم کرد. مديرعامل ايران خودرو در ادامه با اشاره به اينكه طراحي دو پلتفرم جديد در سال 90 آغاز خواهد شد، گفت: حاصل كار بر روي اين دو پلتفرم 10 محصول جديد است، كه به مرور به بازار عرضه خواهند شد.

وي همچنین در مورد برنامه هاي ديگر اين شركت در سال جاري گفت: در سال 90 قصد داريم وانت پيكان و پژو روآ را از رده خارج كنيم. وي در ادامه با بيان اينكه خودروي «دنا» تنها در 9 ماه نمونهسازي و رونمايي شده و در يك سال آينده به توليد انبوه ميرسد، گفت: دنا اولين خودروي ملي به حساب میآید كه بدون مشاركت خارجيها ساخته شده است.
طراحی خودرویی کم حجم و ارزان

اما رییس سازمان گسترش اگرچه جزو سخنرانان مراسم رونمایی دنا نبود، اما به مانند وزیر با لباس ایران خودرو به جمع خبرنگاران آمد و به برخی پرسشها پاسخ داد.
سیدمجید هدایت که عضو هیاتمدیره ایران خودرو نیز به شمار میرود، با اشاره به برنامههای آینده این شرکت، گفت: قرار است یک خودرو زیر 10 میلیون تومان در ایران خودرو به طراحی و تولید برسد، خودرویی که حجم موتور آن زیر 1300 سی سی خواهد بود. وی در مورد امکان تولید چنین خودرویی افزود: وقتی قرار باشد خودرویی ارزان تولید کنیم، امکانات و آپشنهای آن، متناسب با همان قیمت خواهد بود، بنابراین میتوان با رعایت استانداردهای لازم، خودرویی زیر 10 میلیون تومان ساخت.

به گفته وی، طراحی و تولید خودرویی با قیمت 13 الی 17 میلیون تومان نیز در دستور کار ایران خودرو قرار خواهد گرفت. رییس سازمان گسترش همچنین در واکنش به پرسشی مبنی بر دلیل جدایی از سایپا، تاکید کرد: من از سایپا جدا نشدهام، چراکه سازمان گسترش هنوز هم صاحب و سهامدار این شرکت به شمار میرود. این گفته وی در شرایطی است که هدایت چندی پیش از هیات مدیره سایپا کنار رفت.
واکنش وزیر به خاطرههاشمی

رییس کمیسیون صنایع که معمولا خارج از شرکتهای خودروسازی، منتقد آنها میشود، در مراسم دیروز ضمن تشکر از ایران خودروییها، دو خاطره نیز از سفرهای خارجی خود تعریف کرد، خاطراتی که یکی از آنها با واکنش جالب وزیر صنایع روبهرو شد.

سید حسین هاشمی گفت: چندی پیش در آلمان خودرویی سوار شدم که هنگام توقف، بدون دست زدن به استارت خاموش میکرد و وقتی گاز میخورد، دوباره روشن میشد. وی با تاکید بر اینکه تاکنون چنین خودرویی را ندیده، افزود: این نوع خودروها میتوانند کمک زیادی به کاهش مصرف سوخت کنند. رییس کمیسیون صنایع در شرایطی این خاطره را تعریف کرد که وزیر صنایع در واکنش به آن، گفت: خودرویی را که آقایهاشمی میگویند، ما سال پیش رونمایی کردیم و اردیبهشت امسال نیز وارد مرحله تجاریسازی خواهد شد.

رییس کمیسیون صنایع در بیان خاطره ای دیگر که این بار واکنشی را به همراه نداشت، نیز گفت: در یکی از سفرهای خارجیام خودرویی را دیدم که هنگام تصادف، فریمهای جلوبندی آن جمع نمی شد و من از خودروسازان داخلی میخواهم با دستیابی به چنین استانداردهایی، به کاهش تصادفات و تلفات کمک کنند. هاشمی همچنین بار دیگر بر فراخوان از مشتریان خودرو کشور طی آینده نزدیک تاکید کرد و افزود: زمانی میتوانیم ادعا کنیم قانون ارتقای کیفیت خودرو به اجرا درآمده که قیمت خودروهای داخلی در مقایسه با مشابههای خارجی آنها متناسب باشد. رییس کمیسیون صنایع در ادامه ضمن اشاره به رقابت ایران خودرو و سایپا، گفت: رقابت خوب است، اما رفاقت در رده بالاتری قرار دارد و به همین دلیل بهتر بود ایران خودرو از مدیرعامل سایپا نیز برای حضور در مراسم رونمایی «دنا» دعوت میکرد. این گفته وی در شرایطی بود که ایران خودروییها از مدیرعامل سایپا نیز دعوت به عمل آورده بودند، اما نعمتالله پوستین دوز به دلیل مشغله کاری در این مراسم حضور نیافت.

طراحی دنا روی پلتفرم سمند

نیما مصلح معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو نیز در این مراسم درباره پروژه دنا گفت: خودروي دنا قرار است در حيطه قيمتي 18 تا 25 ميليون براي مدل ELX لوكس و قيمت 14 تا 18 ميليون براي مدل LX به بازار عرضه شود.
وي درباره هدف ارائه خودروي جديد ايران خودرو گفت: خودروي دنا كه روي پلت فرم سمند طراحي شده است براي حفظ و ارتقاي برند ايران خودرو در بازار داخلي و خارجي و همچنين ارتقاي پلت فرم ملي براي كسب استانداردهاي سال 91 به بازار عرضه ميشود.
«دنا» چیست؟
اما نگاهی به مشخصات فنی «دنا» از زبان معاون طراحی و توسعه محصول ایران خودرو بیندازیم و ببینیم این خودرو جدید، چه ویژگیهایی دارد.
آن طور که مصلح در مراسم روز گذشته عنوان کرد، «دنا» با استاندارد آلايندگي يورو 4 به بازار عرضه خواهد شد و قابليت ارتقاي استاندارد به يورو 5 را نيز دارد؛ همچنين اين خودرو توانسته تمامي استانداردهاي 55 گانه را كسب کرده و به سه ستاره ایمنی براي سرنشين بزرگسال و كودك در بزرگراه دست يابد.
وي درباره طول عمر خودروي دنا نیز گفت: برنامه ما اين است كه دنا طول عمري هفت ساله داشته باشد و قصد داريم بين سالهاي 90 تا 93 به حداكثر تيراژ توليد كه صد هزار دستگاه است دست پيدا كنيم و تا سال 96 به 510 هزار دستگاه برسيم. مصلح درباره تيراژ اين محصول در بازارهاي خارجي تاکید کرد: از آنجاكه برنامهريزي ما اين است كه خودرو دنا جايگزين سمند در بازارهاي خارجي شود، پيشبيني ميكنيم در بازارهاي صادراتي به تيراژ 15 هزار دستگاه دست پيدا كنيم. معاون تحقیقات ایران خودرو درباره ساير مشخصات فني دنا نیز تاکید کرد: اين خودرو كه قابليت توليد با دنده دستي و اتوماتيك را دارد و شتاب صفر تا صد را در 11/9 ثانيه كسب ميكند. همچنین حداكثر سرعت آن 194/2 كيلومتر در ساعت است و مصرف سوخت آن در سيكل تركيبي در هر صد كيلومتر تنها 4/7 ليتر است.


http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2336/16-01.jpg