PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی در ابتدای سال 90



atousa_nouri
2011/04/13, 02:29
اگرچه خودروسازان داخلی، متعهد به عدم افزایش قیمت در سالجاری شده بودند، اما عملا این اتفاق رخ نداد و قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی بین 100 تا 420 هزار تومان گران شد.



http://www.donya-e-eqtesad.com/News/2333/16-01.jpg

آن طور که در لیست جدید قیمتها به چشم میآید، تقریبا تمام خودروهای تولید داخل با رشد قیمت کارخانهای مواجه شده و نمایندگیها باید قیمتهای جدید را در فروش خودرو اعمال کنند.

ظاهرا افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، دلیل اصلی این رشد قیمت به شمار میرود، چراکه مالیات موردنظر از سه به چهار درصد افزایش یافته است. این موضوع در شرایطی است که خودروسازان داخلی خاصه ایران خودرو سال گذشته اعلام کردند، قیمت محصولات خود را در سال 90 افزایش نخواهند داد. حتی دولت نیز طی مصوبهای خودروسازان را ملزم به ارائه تخفیف 100 هزار تومانی در تمام محصولات خودروسازان کرد. در این بین، ایران خودروییها نیز مقارن با اولین روز اجرای قانون هدفمندی یارانهها، قیمت تمامی محصولات خود را از 100 هزار تا یک میلیون تومان ارزان کردند. سایپاییها نیز اگرچه زیر بار مصوبه دولت مبنی بر ارائه تخفیف 100 هزار تومانی نرفتند، اما مدیرعامل شرکت اعلام کرد که سایپا با استفاده از روشهای مخصوص، قیمت خودرو را ثابت نگه میدارد. در این شرایط فقط مدیرعامل پیشین پارس خودرو (علی ملک) بود که از زیانده بودن محصولات شرکت و احتمال افزایش قیمت آنها در سال 90 خبر داد.
با این حال، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده، بهانه خوبی به دست خودروسازان داد، تا آنها قیمت محصولات خود را حداقل 100 هزار تومان افزایش دهند. البته خودروسازان علاوه بر رشد مالیات بر ارزش افزوده، با مسائل دیگری نیز دست و پنجه نرم میکنند، که هر یک از آنها خود دلیلی بر افزایش قیمتهاست.

بالا بودن هزینه های تولید، کمبود تسهیلات بانکی و تاثیر طبیعی قانون هدفمندی یارانه ها بر رشد قیمت مواد اولیه و حاملهای انرژی، از جمله موانع پیش روی خودروسازان در راستای تثبیت یا کاهش قیمتها محسوب میشوند. تقریبا تمام مدیران عامل سالهای اخیر خودروسازی کشور، همواره نسبت به سیاست تثبیت قیمتها که بیش از 10 سال است توسط وزارت صنایع به اجرا در میآید، انتقاد داشته و معتقد بوده اند قیمت خودرو همسان با نرخ تورم بالا نرفته است. به گفته خودروسازان، هزینههای تولید خودرو در کشور به حدی بالا رفته که قیمتهای فعلی نیز ناشی از هنر آنها و افزایش بهره وری و کاهش هزینهها است. البته احتمالا الزامی شدن نصب کیسه هوا (ایربگ) در خودروهای داخلی نیز یکی دیگر از دلایل احتمالی افزایش قیمتها به شمار میرود.

باید منتظر ماند و دید این افزایش قیمت کارخانه ای، چه تاثیری در بازار خودرو کشور میگذارد، بازاری که هم اکنون راکد است و قیمتهایی کاذب را به خود میبیند.

بازگشت به قیمتهای قبلی

اما نگاهی به لیست جدید قیمت کارخانه ای خودروهای کشور بیندازیم و ابتدا از ایران خودرو شروع کنیم.

طبق لیست جدیدی که ایران خودرو به نمایندگیهای خود اعلام کرده، محصولات این شرکت بین 115 تا 420 هزار تومان گران شده است و در این بین، سوزوکی گرند ویتارا بیشترین رشد قیمت را به خود میبیند. البته پژو 206 تیپ 5 که دوباره در خط تولید ایران خودرو قرار گرفته، افزایش قیمتی نداشته و نرخ کارخانهای آن ثابت مانده است.

این موضوع در شرایطی است که قیمت پژو 206 تیپ 2 با افزایشی 230 هزار تومانی، به 14 میلیون و 80 هزار تومان رسیده است. مدل تیپ6 این خودرو نیز که اتومات به حساب میآید، هماکنون 18 میلیون و 510 هزار تومان قیمت دارد و این موضوع از افزایش 170 هزار تومانی نرخ کارخانهای آن حکایت ميكند. همچنین 206 تیپ 3 نیز 150 هزار تومان گران شده و هماکنون قیمت آن در نمایندگیها 15 میلیون و 280 هزار تومان است.

در میان مدلهای صندوق دار 206 هم V9، 180 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده و هماکنون نمایندگیها این خودرو را 19 میلیون و 370 هزار تومان به فروش میرسانند. V9 از دنده اتومات بهره میبرد و یکی از باثباتترین خودروهای بازار کشور است. از سوی دیگر V8 نیز که تنها فرقش با V9، اتومات نبودن آن است، افزایش قیمتی 160 هزار تومانی را تجربه کرده و در حال حاضر 16 میلیون و 700 هزار تومان در نمایندگیهای ایران خودرو به فروش میرسد.

اما به سراغ دیگر پژویی های ایران خودرو برویم. طبق لیست جدید، پژو 405 که پرتیراژترین محصول ایران خودرو به شمار میرود، 135 هزار تومان افزایش قیمت را به خود میبیند. 405 هماکنون با قیمت 13 میلیون و 770 هزار تومان در نمایندگیها قابل خرید است. این قیمت البته به مدل بنزین سوز 405 مربوط میشود. همچنین پژوپارس معمولی (سال) نیز به عنوان یکی از محصولات محبوب ایران خودرو، 165 هزار تومان گرانی را تجربه کرده و قیمت آن به 17 میلیون و 980 هزار تومان رسیده است. البته پارس مدل ELX افزایش قیمت بیشتری به خود میبیند، به طوری که 195 هزار تومان گران شده و هماکنون باید 20 میلیون و 840 هزار تومان بابت خرید آن از نمایندگیها پول داد.

اما «پژو 207 آی» نیز از گرانی در امان نماند و با رشد قیمت روبهرو شد، به نحوی که مدل دندهای آن با افزایشی 160 هزار تومانی هماکنون 17 میلیون و 260 هزار تومان قیمت دارد. مدل اتومات این خودرو نیز با توجه به افزایش قیمت 180 هزار تومانی خود، در حال حاضر 19 میلیون و 580 هزار تومان در نمایندگیهای ایران خودرو به فروش میرسد.
از سوی دیگر در بین مدلهای سمند نیز، سورن رشدی 155 هزار تومانی را تجربه کرده و هماکنون باید 16 میلیون و 900 هزار تومان برای خرید آن از نمایندگیها پول داد. همچنین LX دوگانه سوز نیز 145 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده و نرخ کارخانهای آن به 16 میلیون و 340 هزار تومان رسیده است.

از پژو و سمند که بگذریم، ایران خودروییها تندر-90 را نیز که یکی از محصولات زیان ده آنها به شمار میرود، گران کرده اند. در حال حاضر تندر E1، 11 میلیون و 920 هزار تومان قیمت دارد، که این موضوع از افزایش 115 هزار تومانی نرخ کارخانهای E1 حکایت میکند. مدل E2 تندر-90 نیز 135 هزار تومان گران شده و در حال حاضر 14 میلیون و 90 هزار تومان قیمت دارد.

اما بیشترین افزایش قیمت در میان محصولات ایران خودرو، نصیب سوزوکی گرند ویتارا شده است. این شاسی بلند مونتاژی، با رشد قیمتی 420 هزار تومانی، هماکنون 44 میلیون و 430 هزار تومان در نمایندگیها به فروش میرسد.
از ايرانخودرو به سايپا برويم و ببينيم اين شركت و زير مجموعهاش پارسخودرو تا چه حد به قيمت كارخانه اي محصولات خود افزوده اند.

طبق ليست جديد قیمت محصولات سایپا در نمایندگیها، پراید و ریو به طور متوسط 150 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کردهاند. این موضوع در شرایطی است که ریو همین حالا نیز به دلیل کمبود عرضه به بازار، قیمتی کاذب دارد. پراید نیز که ارزانترین و پرتیراژترین محصول صنعت خودرو ایران به حساب میآید، حدود 100 هزار تومان رشد قیمت را تجربه کرده است.

از آن سو پارس خودروییها نیز که زیرمجموعه سایپا به شمار میروند، همه محصولات خود را گران کرده اند. در این بین، ماکسیمای اتومات 375 هزار تومان افزایش قیمت را به خود میبیند و هماکنون 40 میلیون و 300 هزار تومان در نمایندگی به فروش میرسد. نوع دندهای این خودرو نیز با جهشی 345 هزار تومانی، در حال حاضر قیمتی برابر 36 میلیون و 920 هزار تومان در رنگهای معمولی دارد. همچنین مگان دنده اتومات نیز که حدود 280 هزار تومان به قیمت آن افزوده شده، هماکنون 31 میلیون و 50 هزار تومان در نمایندگیها به فروش میرسد. مدل دندهای E1 و E2 این خودرو نیز با توجه به افزایش قیمتی که داشتهاند، هماکنون به ترتیب 26 میلیون و 110 هزار تومان و 27 میلیون و 770 هزار تومان در نمایندگیها به فروش میرسند. همچنین نیسان تینا نیز که 320 هزار تومان گران شده، در حال حاضر 62 میلیون و 900 هزار تومان در نمایندگیهای پارس خودرو قیمت دارد.

قیمت قشقایی و مورانو نیز به ترتیب به 56 میلیون و 400 هزار تومان و 84 میلیون و 260 هزار تومان صعود کرده است.
یکی از نکات قابل توجه در لیست جدید قیمتهای پارس خودرو، نرخ کارخانهای تندر-90 E2 است، که عدد 15 میلیون و 870 هزار تومان را نشان میدهد. البته ظاهرا این قیمت به مدل دوگانه سوز و فول آپشن تندر-90 مربوط میشود.