PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : رده بندی کیفیت خودروهای داخلی در آذر ماه 89 ...



support
2010/12/07, 09:22
تازه ترین رده بندی کیفی خودروهای تولید داخل اعلام شد.

تازه ترین رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در شرایطی اعلام شد که بنز باز هم در صدر قرار گرفت و پراید پارس خودرو نیز نیز خانه آخر جدول را به خود اختصاص داد.

http://666kb.com/i/bp0q64blgt5pfrj0i.jpg

در اين گزارش رده بندي كه توسط سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران منتشر شده و مربوط به آبان ماه سال جاري است، 22 خودرو تحت ارزيابي، در دو گروه خيلي خوب و خوب، جاي گرفته اند.
خودروهاي حاضر در اين رده بندي نيز مانند ماههاي گذشته در 9معيار سيستم فنربندي، تعليق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز، تجهيزات الكتريكي، تزئينات داخلي و خارجي، صداهاي غيرعادي، بدنه، نفوذ آب و رنگ ارزيابي شده و خودروهايي كه جمع امتياز منفي آنها بين صفر تا 120 است در گروه خيلي خوبها و آنهایی که بين 120 تا 200 نمره منفی کسب کرده اند، به دسته خوبها رفته اند. البته در این نوع ارزیابیها، خودروهایی که بين 200 تا 277 نمره منفی بدست بیاورند، در سبد خودروهاي قابل قبول، بين 277 تا 410 نیز در گروه حداقل قابل قبولها جای ميگیرند و آنهایی نیز که بالاتر از 410 نمره منفی داشته باشند، به دسته غيرقابل قبولها رفته و اجازه توليد نخواهند داشت. اين موضوع در شرایطی است كه طي رده بندي آبان ماه هيچ خودرويي در سه دسته مذكور جاي ندارد.
«خیلی خوب» و «خوب» بودن خودروهای داخلی از نگاه آمار، در شرایطی است که این موضوع با ارزیابی کیفی برخی از آنها از نظر مصرف کنندگان، چندان قابل قبول نیست. در واقع چندان برای مشتریان قابل پذیرش نیست که خودروهایی مانند پراید، روآ و MVM محصولاتی «خوب» به شمار رفته، یا ریو و پژو 405 با خودروهایی همچون بنز و ماکسیما برابری کنند.
از جمله نکات مهم ارزیابی کیفی خودروهای داخلی در آبان ماه، ميتوان به غیبت محصولاتی مانند زانتیا و پژوپارس تولید مرکز و افزایش نمرات منفی چند خودرو از جمله بنز و MVM اشاره کرد.
بنز افت کرد
میهمان آلمانی ایران خودرو اگرچه باز هم صدر جدول رده بندی کیفی خودروهای داخلی را به خود اختصاص داده، اما این بار با كسب نمره منفی، این صدرنشینی را بدست آورده است.
بنز E280 طی ماههای گذشته همواره بدون حتی یک نمره منفی در صدر قرار ميگرفت، اما این بار در نفوذ آب نمره منفی دارد . بدین معنا که این خودرو در بین معیارهای 9گانه، تنها در نفوذ آب نمره منفی کسب کرده و با 5/7 امتیاز در صدر جدول جای گرفته است. آن طور که شنیده ميشود، همکاری ایران خودرو و شرکت بنز رو به اتمام بوده و احتمالا در ماههای آینده دیگر خبری از حضور بنز در ردهبندی کیفی خودروهای داخلی نخواهد بود. از این آلمانی که بگذریم، ردههای دوم تا پنجم جدول آبان ماه را سه ژاپنی و یک کره ای به خود اختصاص دادهاند.
در این بین، مزدا3 جدید که محصول مونتاژی «گروه بهمن» به حساب ميآید، با کسب نمره منفی در معیارهای بدنه و رنگ، پشت سر بنز قرار گرفته است. نمره رنگ این خودرو با توجه به رتبهای که دارد، بالا به نظر ميرسد. پس از مزدا3، در شرایطی به ماکسیما در رده سوم جدول برميخوریم که این محصول با نمرات منفی نسبت به ماه گذشته روبه رو شده است.
نمرات منفی ماکسیما در سه معیار تزئینات، بدنه و رنگ به دست آمده و این خودرو در سایر بخشها امتیاز منفی ندارد. پس از ماکسیما، هموطن آن گرند ویتارا با کسب 5/22 نمره منفی، در جایگاه چهارم جای گرفته است.
این شاسی بلند مونتاژی ایران خودرو، تنها در سه معیار سیستم موتور، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی نداشته و بیشترین امتیاز منفی آن نیز به بدنه مربوط ميشود. از این سه ژاپنی که بگذریم، با یک کره ای در جایگاه پنجم جدول به نام هیوندایی آوانته روبه رو ميشویم. این محصول مونتاژی بخش خصوصی، به جز سیستم موتور، در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده و بیشترین آن نیز به بخش رنگ مربوط است.
کیفیت نابرابر تندر-90
ردههای ششم تا دهم جدول کیفی خودروهای داخلی، در حالی به فرانسویها اختصاص یافته که مگان پرچم دار آنها بوده و تندرهای ایران خودرو و پارس خودرو نیز همچنان کیفیتی نابرابر دارند.
مگان که در پارس خودرو مونتاژ ميشود، در چهار معیار تزئینات، صداهای غیرعادی، بدنه و رنگ حائز نمره منفی شده و بیشترین آن به تزئینات مربوط ميشود. تندرهای تولیدی نیز اگرچه در مجموع، نمره منفی مشابهی کسب کرده اند، اما جزئیات کیفی آنها همچنان متفاوت از یکدیگر است. به عنوان مثال، تندر ایران خودرو در معیارهایی مانند سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و بدنه نمره منفی بیشتری نسبت به همتای پارس خودرویی خود کسب کرده و از آن سو تندر پارس خودرو نیز نمره منفی بیشتری در سیستم موتور، تزئینات و رنگ به دست آورده است.
این اختلاف کیفی البته در بازار تندر نیز تاثیرگذار بوده، به نحوی که هم اکنون تندر پارس خودرو گران تر از تندر ایران خودرو به فروش ميرسد. از این میهمان رنویی بگذریم و به سراغ هموطنش پژو 206 برویم، خودرویی که مدل هاچبک آن باکیفیت تر از نوع صندوق دار آن است. 206هاچبک به جز ترمز در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده و این در شرایطی است که مدل صندوق دار آن علاوه بر ترمز، در نفوذ آب نیز نمره منفی دارد. بیشترین نمره منفی هر دو مدل 206، در بخش تزئینات بدست آمده است.
کیفیت ریو، سی ینا و ورنا
پس از پژو206، با دو محصول مونتاژی بخش خصوصی کشور به نامهای فیات سی ینا و هیوندایی ورنا در رده های یازدهم و دوازدهم روبه رو ميشویم. سی ینا که مدتها خبری از تولید آن نبود، در رده بندی آبان ماه حضور یافته و تنها در تزئینات، بدنه و رنگ نمره منفی کسب کرده است. این خودرو ایتالیایی در بخش بدنه نمره منفی بالایی دارد.
پشت سر این محصول، هیوندايی ورنا که در معیارهای سیستم تعلیق، صداهای غیرعادی و نفوذ آب، نمره منفی ندارد، قرار گرفته است. هرچند بیشترین امتیاز منفی این کرهای، به تزئینات مربوط ميشود، اما نمره منفی رنگ این خودرو نیز بالا به نظر ميرسد. رده پس از ورنا نیز در شرایطی به هموطنش ریو اختصاص یافته که این محصول علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، نسبت به ارزیابی قبلی نیز با افت کیفی روبهرو شده است.بیشترین نمره منفی ریو به سیستم موتور آن اختصاص دارد.
جايگاه سمند و پژو 405
اما به سراغ پرتیراژترین محصولات ایران خودرو رفته و نگاهی به کیفیت آنها بیندازیم. در این بین، سمند که در تمام معیارها نمره منفی دارد، جایگاه چهاردهم جدول را به خود اختصاص داده و بیشترین نمره منفی آن نیز به تزئینات مربوط ميشود. پژو پارس خراسان نیز که پشت سر سمند قرار گرفته، به جز نفوذ آب در باقی معیارها نمره منفی کسب کرده است. بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه اختصاص دارد.
رده هفدهم جدول رده بندی در شرایطی به پژو 405 اختصاص یافته که این خودرو علاوه بر کسب نمره منفی در هشت معیار، کمترین کیفیت را نیز در بخش رنگ بین کل خودروهای تحت ارزیابی داراست. مدل خراسانی این محصول نیز که در تمام معیارها منفی شده، در رده بعدی قرار گرفته و بیشترین نمره منفی آن به تزئینات مربوط ميشود. این خودرو البته در بخش سیستم موتور نیز نمره منفی بالایی دارد.
چینی های جدول
اما نگاهی نیز به دو خودرو چینی حاضر در ارزیابی کیفی آبان ماه بیندازیم. MVM که در کل کیفیت بهتری را در مقایسه با پراید و روآ دارد، به جز سیستم تعلیق، ترمز و صداهای غیرعادی، در سایر معیارها نمره منفی کسب کرده است. این محصول البته در تجهیزات الکتریکی، کمترین کیفیت را دارا بوده و نمره منفی سیستم موتور آن نیز بالا به نظر ميرسد. هموطن این خودرو به نام لیفان نیز که جایگاه نوزدهم جدول را به خود اختصاص داده، علاوه بر کسب نمره منفی در تمام معیارها، صداهای غیرعادی بیشتری نیز نسبت به سایر خودروهای تحت ارزیابی دارد.به ردههای انتهایی جدول که برسیم، با خودروهایی روبه رو ميشویم که علاوه بر کیفیت پایین، رکورددار کسب نمره منفی در معیارهای مختلف نیز هستند.
با این شرایط، مشخص نیست چگونه از خودرویی مانند روآ که کمترین کیفیت را در سیستم تعلیق، سیستم موتور و تزئینات دارد، به عنوان محصولی «خوب» یاد ميشود. روآ که بیستمین عضو جدول است، در تمام معیارها نمره منفی داشته و بیشترین آن به بخش تزئینات مربوط است. پراید صبا نیز که مانند روآ خودرویی «خوب» لقب گرفته، با کسب نمره منفی در تمام معیارها و اخذ کمترین کیفیت در بخشهای نفوذ آب و ترمز، پشت سر روآ قرار دارد. بیشترین نمره منفی این خودرو به بدنه آن مربوط ميشود. پراید پارس خودرو نیز که با حذف پراید 141، قعرنشین جدول است، کمترین کیفیت را در بخش بدنه دارا بوده و در تمام معیارها نمره منفی دارد.


http://666kb.com/i/bp0q876ffrizwa3gi.jpg