PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : تحلیل بازارهای طلا، دلار، مسکن، بورس و خودرو



support
2013/07/21, 10:00
بازارها در هفته گذشته، روند با ثباتی را داشتند. هرچند کاهش 160 تومانی دلار در هفته گذشته عملا کمای طلا را هم عمیق تر کرد. در ادامه تحلیل و پیش بینی هفتگی اقتصاد آنلاین از هفته جاری را می بینید.


بازار ارز:

اقتصاد آنلاین : اگرچه بازار آزاد ارز، هفته ای پر افت و خیز را پشت سر گذاشت اما نسبت به هفته گذشته روندی نزولی را آغاز کرد. این در حالی است که در هفته های گذشته نرخ ارز مرجع 1226 حذف شد و همانطور که اقتصاد آنلاین پیش بینی کرده بود، حذف این نرخ از معاملات تجاری شوکی برای بازار آزاد ارز بود که می توانست باعث کاهش قیمت بازاری ارز شود. البته پیش بینی ما این بود که نرخ بازار تدریجا کاهش یابد اما کاهش 160 تومانی در یک هفته بیش از پیش بینی ما بود و هنوز فکر می کنیم که این کاهش کمی روانی بود و نرخ ارز برای هفته جاری قیمت های زیر 3000 را تجربه نخواهد کرد. در کل به نظر نمی رسد قیمت دلار به زیر 3000 تومان تا پایان دولت آقای احمدی نژاد برسد، مگر اینکه اتفاق سیاسی عجیبی رخ دهد.در حالیکه آخرین نرخ ثبت شده هر دلار در برابر ریال در اول هفته گذشته معادل 3310 تومان بود اما با آغاز اولین روز هفته گذشته، ارز نیز روند نزولی را آغاز کرد و آخرین نرخ ثبت شده بر روی تابلوهای صرافی ها وارد کانال 3285 تومان شد. این روند نزولی در طی هفته گذشته ادامه یافت و البته در میانه هفته نیز با افزایش های اندکی روبرو شد. ارز در 5 روز هفته گذشته به ترتیب نرخ های 3245، 3260، 3270 و 3220 را ثبت کرد و در آخرین روز هفته گذشته در کمال تعجب وارد کانال 3100 تومانی نیز شد و آخرین نرخ معاملات هر دلار در برابر ریال به سطح 3150 تومان رسید. در نتیجه دلار با کاهش 160 تومان پرونده کاری هفته گذشته را بست.وارد شدن به فصل جدید، نزدیکی به تشکیل دولت جدید، پالس های مثبت از سوی انگلیس و سرازیر شدن برخی از سرمایه های به سمت بورس می تواند از علل روند کاهشی نرخ دلار در هفته گذشته باشد. از سوی دیگر خوش بینی نسبت به رای زنی های دولت جدید در مذاکرات با غربی ها و جایگزینی صادرات نفت با کالا می تواند نیاز کاذب به ارز را تا حدودی کاهش دهد. به نظر می رسد با نزدیک شدن به مراسم تحلیف دولت جدید، بازارهای ایران وارد فازهای انتظاری شوند و تغییرات ناگهانی در این بازارها دیده نشود.یکی دیگر از دلایل این افت قیمت ها را می توان به اظهارات وزیر امورخارجه مبنی بر تداوم مذاکرات با 5+1 مربوط دانست که در این صورت باید انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را در بازار نیز داشته باشیم. از سوی دیگر در اولین روز هفته گذشته، بالاخره حجم ذخایر ارزی صندوق توسعه ملی نیز اعلام شد که در حقیقت از نگرانی های ناشی از کمبود ارز در بازار کاست و در افت قیمت ها موثر بود. البته باید توجه داشت که براساس تخمین ها، قیمت واقعی دلار کمی بیش از 3000 تومان است و قیمت ها به راحتی به زیر این مرز نخواهد رفت مگر آنکه تغییرات عمده ای در میزان حجم ذخایر ارزی و عرضه ارز ایجاد شود.


در نمودار زیر روند هفتگی تغییرات نرخ دلار در بازار آزاد را می توان مشاهده نمود.




http://eghtesadonline.com/UserUpload/Image/1(6).png





http://up.downallfa.com/images/n9h5o8ky5gcunxufbiej.png


بازار سکه:


در هفته گذشته، بازار سکه نیز همانند بازار ارز از روند نزولی در امان نبود و هفته گذشته را با سقوط قیمت ها به پایان رساند. آخرین قیمت سکه در 21 تیر ماه معادل 1105000 تومان گزارش شده بود در حالیکه با آغاز به کار اولین روز کاری هفته گذشته، هر قطعه سکه بهار آزادی با کاهش از کانال 1100000 تومانی به سطح 1088000 تومان رسید که تقریبا پایین ترین نرخ ثبت شده از ابتدای سال جاری تا کنون بود.این روند نزولی در طی هفته گذشته نیز هم چنان ادامه داشت و سکه با ثبت رکوردهای 1084000 و 1086000 تومانی (در دو روز متوالی) وارد کانال 1070000 تومانی شد و در روز 26 تیر ماه قیمت 1071500 تومانی نیز بر روی تابلوهای طلا فروشی و صرافی ها ثبت شد. و در نهایت در روز پنج شنبه هر قطعه سکه با افت 22500 تومان به سطح 1049000 تومان رسید. ثبت این رکوردها در حالی است که این قیمت ها تنها در روزهای ابتدایی مهر ماه سال 91 تجربه شده بود و پس از آن قیمت های سکه رکوردهای افزایشی را تا سطح 1500000 تومان نیز ثبت کرده بودند.به نظر می رسد که بازار سکه نیز در انتظار مراسم تحلیف و آخرین اخبار تشکیل کابینه دولت جدید باشد. از سوی دیگر تخلیه اثر هجوم سفته بازان به بازار سکه و روانه شدن آن ها به سوی بازار سرمایه نیز می تواند از دلایل کاهش تقاضا و افت قیمت ها در این بازار باشد. همچنین با ثبت رکوردهای کاهشی در بازار نقدی، بازار آتی سکه نیز در هفته گذشته روند نزولی را تجربه کرد.به دلیل کاهش قیمت های بازار نقدی، بورس کالای ایران در هفته گذشته وجه تضمین اضافی بازار سکه آتی را حذف کرد که در نتیجه هزینه معاملاتی کاهش و حجم معاملات افزایش یافت. البته باید توجه داشت که همزمان با ریزش قیمت ها در بازار نقدی و آتی سکه، بازار اونس جهانی طلا در روزهای گذشته روندی افزایشی را تجربه کرده است و پیش بینی می شود اونس جهانی طلا در روزهای آتی افزایشی باشد که می تواند در روزهای آینده بر روی نوسانات بازار داخلی نیز تاثیرگذار باشد و کمی طلای داخلی را تقویت کند.در هر صورت به نظر می رسد که در روزهای اخیر، اتفاقات سیاسی داخل ایران وزن بیشتری بر روی بازارهای داخلی دارند و تاثیر بازار جهانی بر روی سکه در داخل ایران نمی تواند باعث جهش ها یا افت های ناگهانی شود و شاید سکه در محدوده قیمتی جاری اندکی نوسانات افزایشی داشته باشد.




http://eghtesadonline.com/UserUpload/Image/2(4).png



http://up.downallfa.com/images/n9h5o8ky5gcunxufbiej.png



بازار جهانی طلا:


اونس جهانی طلا، هفته ای پرنوسان را پشت سر گذاشت. در حالیکه اظهارات دو هفته گذشته برنانکی مبنی بر تداوم سیاست های تسهیل کمی باعث افزایش قیمت های طلا و جهش آن شد اما در هفته گذشته طلای جهانی اندکی افت را نیز تجربه کرد که همزمان با آغاز به کار بازارهای جهانی در هفته گذشته بود. در روزهای شنبه و یکشنبه با وجود تعطیلی بازارهای غربی اما در بازارهای آسیایی طلا تقریبا روند ثابتی را نسبت به قیمت های روز جمعه تجربه کرد و قیمت های 1284.00 و 1289.40 را ثبت کرد.اما با آغاز به کار بازارها در روز دوشنبه، طلا روندی نزولی را آغاز کرد و به سطح 1279.70 دلار در هر اونس رسید اما در روز بعد با جبران این میزان افت در تلاش برای عبور از مرز 1300 دلار ناکام ماند و به سطح 1290.80 دلار رسید. اما در روز بعد باز هم با کاهش 20 دلاری به سطح 1277 دلار رسید. اما همزمان با اظهارات برنانکی در مورد نوسانات نرخ طلا در برابر کنگره آمریکا، طلا دوباره روند صعودی را آغاز کرد و وارد کانال 1290 دلاری شد.در ادامه ثبت قیمت 1291.00 دلار در آخرین ساعات معاملاتی روز پنج شنبه، در روز جمعه نیز بازارهای جهانی با قیمت 1296 دلار نیز روبرو شدند. به نظر می رسد که گمانه زنی ها در بازارهای جهانی مبنی بر ادامه سیاست های پولی انبساطی فدرال رزرو یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر باشد. از سوی دیگر مسایل ژئوپلیتیکی و اخبار مربوط به تنش های مصر منجر به جهش های ناگهانی قیمت های نفت و ثبت بالاترین قیمت در 14 ماه گذشته یعنی 110 دلار در هر بشکه شد که بر روند صعودی قیمت طلا نیز اثر گذار بوده است، این روزها معامله گران بازار طلا به بازار نفت نیز توجه بیشتری دارند که در صورت افزایش بیشتر قیمت ها، تقاضای احتیاطی طلا نیز افزایش خواهد یافت.کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای مهم که می تواند از آثار تداوم سیاست های پولی انبساطی نیز باشد، از عوامل تقویت کننده قیمت طلا در روزهای اخیر محسوب می شود. از سوی دیگر آغاز تعطیلات تابستانی کشورهای غربی می تواند تا حدودی ترمز روند صعودی قیمت طلا را بکشد. به نظر می رسد تا انتشار گزارش بعدی اشتغال آمریکا که تعیین کننده تصمیم فدرال رزرو در سیاست هایش است، بازار طلا با یک روند نسبتا صعودی روبرو باشد که جهش های ناگهانی در آن بعید به نظر می رسد. از سوی دیگر تقاضا در کشورهای هند و چین نیز می تواند باعث تداوم روندهای صعودی شود.اخبار مبنی بر تلاش خرده فروشان هندی برای دورزدن های تحریم های بانک مرکزی این کشور نیز از عوامل موثر بر افزایش تقاضای فیزیکی طلا است که در نهایت افزایش قیمت های جهانی طلا را نیز می تواند در پی داشته باشد. به نظر می رسد که طلا برای عبور از کانال 1300 دلاری خیز برداشته است و اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که در هفته آینده احتمالاً طلا از این سطح قیمتی عبور خواهد کرد اگرچه ممکن است این محدوده قیمتی پایدار نماند.




http://eghtesadonline.com/UserUpload/Image/3(1).png


http://up.downallfa.com/images/n9h5o8ky5gcunxufbiej.png


بازار بورس:


بازار سرمایه تهران تقریبا هفته ای باثبات را پشت سر گذاشت و در کانال 54 هزار واحدی روند رفت و برگشتی را تجربه کرد. این در حالی است که در دو هفته گذشته، شاخص بورس تهران، رکورد عجیبی را هم ثبت کرد و از قله 55000 واحدی نیز عبور کرد. ثبت رکوردهای افزایشی در دو هفته گذشته باعث شد تا برخی کارشناسان در مورد حباب بورس تهران هشدار بدهند و کاهش این شاخص را در روزهای آینده نیز پیش بینی کردند. البته همانطور که در گزارش های اقتصاد آنلاین پیش بینی شده بود، این رکوردها با توجه به کاهش ارزش پول ملی طبیعی است و پیش بینی می شود شاخص پتانسیل افزایش تا حدود 60 هزار واحد را داشته باشد. بنابراین نباید این را به عنوان سرنخی برای شروع کاهش ها در بازار بورس دانست.هرچند شاخص بورس، هفته گذشته را با روندی نزولی آغاز کرد اما در طی هفته در محدوده 54000 واحدی نوسان کرد. در اولین روز هفته گذشته، شاخص بورس با ثبت رکورد 54744 واحد با کاهش نسبت به رکورد عجیب 55070 واحدی هفته قبل، نوید از هفته ای نزولی و با ثبات را می داد. این روند نزولی در روز دوم نیز ادامه یافت و با کاهش 445 واحدی به سطح 54299 واحد رسید که دومین روز کاهشی هفته گذشته را نیز به خود اختصاص داد. در این روز اکثر نمادها با صف فروش همراه شدند که در کاهش شاخص بورس تاثیر بسیاری داشت. البته به گفته کارشناسان کاهش شاخص در این دو روز را می توان به تسویه سهام تاپیکو نیز مرتبط دانست.از سوی دیگر برگزاری مجمع بسیاری از شرکت هایی که تقسیم سودی ندارند در روزهای آینده نیز باعث شد تا در این دو روز سهامداران این شرکت ها اقدام به فروش سهام کنند که در نتیجه صف فروش در بازار نیز افزایش یافت. اما در روز دوشنبه شاخص بورس از استراحت دو روزه برگشت و با افزایش مواجه شد و در سومین روز معاملاتی هفته به دلیل افزایش نسبی قیمت سهام شرکت ها به کانال 54 هزار و 549 واحدی رسید. در این روز قند شیرین خراسان، با 79.37 درصد سهام شناور آزاد در آخرین روز خرداد ماه92، به عنوان نقد شونده ترین سهام در میان شرکت های بورسی انتخاب شد. در روز سه شنبه، بورس تهران سومین روز منفی خود در هفته گذشته را پشت سر گذاشت و با ثبت 54236 واحد، هم چنان در کانال 54 هزار واحدی درجا زد. افت این روز بورس تهران به دلیل اثر منفی شرکت های گل گهر، مخابرات، پتروشیمی تامین، بانک پارسیان و پاسارگاد و ایران خودرو گزارش شد.در این روز، صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، با 100 درصد سهام شناور آزاد در آخرین روز خرداد ماه 92، به عنوان نقد شونده ترین سهام در میان شرکت های فرابورسی انتخاب شد.

در آخرین روز کاری هفته، بورس تهران اما با افزایش 197 واحد باز هم در کانال 54 هزار واحدی در جا زد و به سطح 54435 واحد رسید که دومین روز مثبت هفته گذشته نیز برای بورس تهران رقم خورد. پرونده بورس تهران در هفته گذشته، با سه روز منفی و دو روز مثبت بسته شد و تنها در کانال 54 هزار واحدی در نوسان بود. به گزارش برخی کارشناسان از آنجاییکه قیمت سهام برخی شرکت ها منفی است بنابراین تعدیل در شاخص بورس لازم و یک امر طبیعی است.از آنجاییکه در حال حاضر بازار منتظر گزارش های سه ماهه شرکت ها است تا در خصوص ادامه حرکت و چشم انداز آینده تصمیم گیری کند در نتیجه کاهش شاخص بورس و ثبات آن امری طبیعی به نظر می رسد.از سوی دیگر اگرچه، هجوم سرمایه های سفته بازانه از چهارراه استانبول به سمت حافظ نیز باعث جهش های ناگهانی بورس در هفته های گذشته شد اما واقعیات موجود در بازار بورس و قیمت های کاذب برخی سهام ها که طی هفته های گذشته چهره واقعی خود را نشان دادند باعث شد تا اندکی از هیجانات این بازار کاسته شود و شاخص بورس تا حدودی کاهش یابد. از سوی دیگر نزدیک شدن به مراسم تحلیف و تشکیل کابینه دولت روحانی نیز می تواند بازارها را وارد شرایط احتیاطی و انتظاری کند که در کاهش شاخص بورس نیز در هفته گذشته موثر بوده است. به نظر می رسد با توجه به افت شاخص بورس در هفته گذشته و کاهش جذابیت آن برای سرمایه های سفته بازانه به نظر می رسد که هفته پیش رو برای بورس تهران با ثبات یا کاهش های اندک همراه باشد.بنابراین هرچند این بازار پتانسیل رشد را دارد اما نباید از یاد برد که سهمی که روی آن سرمایه گذاری می شود بسیار مهم است و عدم شناخت نسبت به بازار می تواند منجر به ضرر و زیان سرمایه گذاران ناآشنا به بازار شود. بنابراین سرمایه گذاری باید با احتیاط بسیار صورت پذیرد.




http://eghtesadonline.com/UserUpload/Image/4(1).png




http://up.downallfa.com/images/n9h5o8ky5gcunxufbiej.png


بازار خودرو:


علی رغم کاهش قیمت دلار، بازار خودرو در هفته گذشته تنها با کاهش های بسیار اندک و موردی روبرو بود. از آنجاییکه صنعت خودرو با مشکلات فراوانی دست به گریبان است و هزینه های تولید خودرو در 12 ماه گذشته به شدت افزایش یافته است به نظر می رسد که خودروسازان قصد ارائه خودروها با قیمت های پایین تر را ندارند. خصوصا که تورم بخشی خودرو در 10 سال گذشته تقریبا یک چهارم تورم عمومی بوده است. بنابراین افزیش قیمت خودروها با توجه به تورم داخلی اجتناب ناپذیر بود.از سوی دیگر، کاهش قیمت ها در بازار خودرو منوط به افزایش عرضه و تولید است که با توجه به فرآیند تولید این کالا، افزایش عرضه آن در کوتاه مدت غیر ممکن است و بنابراین قیمت ها تغییر قابل ملاحظه ای در چند هفته گذشته نداشتند. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که همانند هفته های گذشته، با توجه به افت و خیزهای فراوان در بازار ارز در روزهای گذشته، عموم فعالان بازارهای موازی مانند خودرو در انتظار تثبیت روندها بودند و از هر گونه معامله خودداری می کردند. در روز سه شنبه هفته گذشته، همانطور که در هفته پیش نیز اشاره شد، به نظر می رسد که بازار خودرو در هفته آینده نیز با ثبات یا گاهی نوسانات موردی روبرو شود و تغییرات قیمت آن ها (علی الخصوص کاهش قیمت ها) زمانی که بازارها به ثبات کامل برسند و مشکلات نقدینگی این صنعت رفع شود، حاصل خواهد شد.


http://up.downallfa.com/images/n9h5o8ky5gcunxufbiej.png



بازار مسکن:


هفته گذشته برای بازار مسکن، هفته ای بدون معامله بود. همانطور که پیش تر هم اعلام شد، به نظر می رسد که فعالان بازار مسکن نیز برای تصمیم جدی مبنی بر خرید یا فروش، در انتظار تثبیت قیمت ها و روند سایر بازارها هستند. از سوی دیگر با وجود حباب قیمتی مسکن در انتهای سال گذشته، بسیار بعید به نظر می رسد که کاهش های موقتی و روانی بازارهای ارز و سکه بتواند این حباب را بترکاند. هرچند این روزها از کاهش قیمت های مسکن صحبت به میان می آید، اما بیشتر ناظر به افزایشی است که در اسفندماه رخ داد. افزایشی که فقط در معاملاتی بسیار اندک که در این ماه انجام شد صورت پذیرفت و واقعا نمی توان به آن افزایش قیمت بازار مسکن گفت. بیشتر افزایش قیمت ها در یکسری معاملات بود. اکنون هم کاهش قیمت هایی که از آن صحبت به میان آمده است، کاهش قیمت هایی است که به واسطه افزایش قیمت اسفندماه و بصورت کاذب فقط در یکسری از معاملات ایجاد شدند.بطور کلی باید گفت که افزایش قیمت های واقعی در سال گذشته نه 70 الی 75 درصد بلکه حدود 40 الی 50 درصد بوده است و مابقی صرفا در اسفندماه و در معاملاتی اندک صورت پذیرفت. حال پایین آمدن آن قیمت های کاذب در حد 15-20 درصد عجیب نیست و البته به معنای کاهش قیمت های بازاری مسکن نیست. چرا که هیچگاه قیمت های بازاری مسکن (قیمتی که در آن معامله صورت می گیرد) به آن سطح بصورت واقعی نرسیده بود.از سوی دیگر به دلیل کاهش شدید معاملات، هنوز قیمت بازار مشخص نیست. و فقط آن دسته از افرادی که نیازمند نقدینگی هستند، اقدام به عرضه مسکن می کنند. همه منتظر هستند تا ببینند روزهای اول روحانی چگونه شروع می شود و غرب چه واکنشی در برابر ایران خواهد داشت.پیش بینی می شود هفته جاری و هفته های آینده تا قبل از انتخابات این روند ادامه داشته باشد و کاهش معاملات به وضوح دیده شود. اما در مورد قیمت نمی توان اظهار نظر قطعی کرد چرا که در اواخر اسفندماه عملا بازار مسکن تمام پتانسیل سال 92 خود را که حدود 30 درصد رشد بود را مصرف کرد. بنابراین در هفته های آینده چندان رشدی برای بازار مسکن متصور نیست. هرچند که کاهش بیش از آن چه گفته شد در قیمت ها در معاملات واقعی در بازار مسکن قابل تصور نیست.