contact us group home

   این سایت را صفحه خانگی خود کنید         اضافه کردن به علاقه مندیها

قیمت دلار | قیمت طلا | قیمت سکه | قیمت خودرو

 تبلیغات در سایت

بازگشت   انجمنهای دان آلفا > خودرو > شاخ به شاخ
        لینک به مطلب


پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 04-08-2013, 11:48 AM   #1
support
Super Moderator
 
support آواتار ها
پیش فرض حداقل امکانات برای رانندگی در قرن 21

شورولت مالیبو، نه یک خودرو لوکس است نه یک سوپراسپرت. اما یکی از پرفروش ترین محصولات جنرال موتورز در هفتمین نسل عرضه آن است. خودرویی که از دهه 60 میلادی به این سو به غیر از سال های میانی دهه 80 تا اواخر دهه 90 تولید شده است. آنچه آن را پرفروش کرده، اقتصادی بودن و کم هزینه بودن آن در مقایسه با دیگر محصولات شورولت است. جایی که محصولاتی همچون کامارو و ایمپالا به سرعت هزینه های ناشی از استهلاک خود را نشان می دهند، شورولت مالیبو یک خودرو فوق اقتصادی برای طبقه متوسط به حساب می آید. خودرویی که ما در جزیره کیش مورد بررسی قرار دادیم مدل LS ، تولید شده در سال 2010 است. این خودرو دارای یک موتور 4 سسیلندر خطی به حجم 2400 سی سی است که می تواند 169 اسب بخار قدرت تولید کند.همچنین گشتاور آن نیز 160 پاوند بر فوت است.دیفرانسیل آن در جلو قرار دارد که در میان تولیدات جنرال موتورز بسیار نادر است.مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی شهر و جاده روی کاغذ 10.2 لیتر است اما به گفته مالک خودرو در جزیره کیش مصرفی در حدود 11 لیتر و گاهی بیشتر دارد. در سطح جزیره کیش این خودرو در مدت 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت رسید. اما در راهنمای آن شتاب عدد 9 ثانیه ذکر شده است.حداکثر سرعت این خودرو نیز عدد 220 کیلومتر در ساعت است که البته به دلیل محدودیت معابر کیش موفق به تست آن نشدیم.








راستش را بخواهید طراحی شورولت مالیبو در نگاه اول شما را می گیرد. البته اگر خیلی از خودروهای جدید را با نگاه خریدارانه برانداز کرده باشید این طراحی شما را برای مدت زیادتری مجذوب می کند. در غیر این صورت، به سرعت متوجه رندی طراحی آن می شوید. مالیبو یکی از ساده ترین طراحی ها را در میان خانواده شورولت دارد. اما طراح خودرو سعی کرده با حجیم کردن بدنه در کناره ها ظاهری متفاوت از آنچه واقعاً هست به این خودرو ببخشد. این کار چنان استادانه انجام شده است که به بیننده القا می کند که بایک خودرو قدرتمند و مطمئن از نظر ایمنی مواجه است. البته در مورد ایمنی کاملاً این گونه است. طراحی پشت خودرو بسیار ساده است اما طراحی تهاجمی شورولت در نمای جلو خودرو کاملاً به چشم می خورد.









در نگاه بعدی آنچه در ظاهر خودرو به چشم می آید رخ ها است. تا قبل از سال 2010 اکثر خودروهای مالیبو با گل رینگ وارد مناطق آزاد ایران شدند. گل رینگ صفحه ای 5 یا 6 پره به شکل رینگ اما از پلاستیک رنگ مات بود که با پیچ روی رینگ فولادی معمولی نصب می شد و ظاهری رینگ اسپرتی به خودرو می بخشید.این یک ایده جالب برای زیباتر کردن خودروهای کلاس اقتصادی به حساب می آید. اما از مدل 2010 به این سو خودروها به رینگ های آلومینیومی واقعی مجهز شدند. به این ترتیب خودرو ظاهری زیباتر پیدا کرده است. یکی از ساده ترین راه های تشخیص سریع این است که مالیبوهایی که گل رینگ دارند کالیپر ترمزهایشان مشخص نیست.









چراغ های این خودرو طراحی زیبایی دارند. شاید بهتر باشد بگوییم با مجموعه طراحی جلو خودرو هماهنگ است. کاسه چراغ حجیم این خودرو مجموعه ای از چهار گروه مجزا لامپ است. لامپ اصلی خودرو یک لامپ فیلامانی (رشته ای) گازی است که پرتاب نور موثری در حدود 25 متر دارد. لامپ زنون استاندارد اتحادیه اروپا لامپ بعدی را تشکیل می دهد. یک لامپ در پایین محفظه چراغ قرار گرفته که نقش چراغ کوچک را ایفا می کند و در آخر هم راهنمای خودرو قرار دارد که در انتهای کاسه چراغ تعبیه شده است. نکته طراحی کاسه چراغ خودرو این است که راهنمای جلو در نور روز چندان از آینه خودروی جلویی دید مناسبی ندارند. با این حال در شب به دلیل نور زیاد کاملاً مشخص هستند.









اگر از در عقب وارد خودرو شوید احتمالاً چیزی از یک خودرو فوق العاده را احساس نخواهید کرد. صندلی های عقب به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده اند. احتمالاً با ما موافقید که راحت بودن صندلی ها در این زمانه دیگر یک قابلیت به حساب نمی آید بلکه یک الزام است. خوشبختانه مالیبو این الزام را دارد. آنچه در قسمت عقب خودرو به چشم می آید جادار بودن خودرو است. سه نفر با اندام متوسط به راحتی می توانند در عقب خودرو کنار هم بنشینند. برای افراد قد بلند نیز به خوبی جای پا وجود دارد و البته کمربند ایمنی برای هر پنج نفر. در برخی مدل های مالیبو دو صندلی کناری عقب دارای یک مبدل کوتاه کننده کمربند ایمنی است که محل اتصال کمربند را برای نوجوانان پایین می آورد تا کمربند از روی گردن عبور نکند.







مجموعه داشبورد و صندلی جلو کمی بهتر از عقب خودرو است. صندلی ها مبله کامل هستند و تا حدی به صندلی های مسابقه شبیه هستند. برآمدگی اطراف صندلی حس اطمینان بیشتری را به سرنشینان می دهد. به ویژه که با الگوی طراحی آرمچیر آمریکایی زاویه بین کفی و پشتی صندلی بیشتر به انحنا تبدیل شده است. این شکل از طراحی در رانندگی های طولانی بسیار راحت است. اما اگر دیسک کمر داشته باشید ممکن است آزاردهنده باشد. در داشبورد و کنسول خبری از مواد مصرفی لوکس نیست. پلاستیک خشک با طرح چرم همه چیزی است که این قسمت را تشکیل می دهد. با این حال مرغوبیت مواد به کار رفته مانع از آن می شود که در این خصوص احساس بدی داشته باشید. به دلیل خشک بودن پلاستیک به پولیش زیاد نیاز می شود.









نمایشگر خودرو حداقل ها را به نمایش می گذارد. دور موتور در سمت چپ، سرعت در مرکز و درجه آب و بنزین در سمت راست. با این حال همان گونه که در تصویر مشخص است از زاویه دید راننده درجه آب و دور موتور در بخش هایی در نقطه کور قرار دارند. روی LCD کوچکی که در وسط قرار دارد اطلاعاتی مانند باز بودن درها، مصرف سوخت و عیوب احتمالی بخش های الکترونیکی خودرو به نمایش درمی آید. چراغ قرمزی که در سمت چپ مشخص است میزان باد لاستیک را نشان می دهد. روشن بودن این چراغ یعنی باد لاستیک خودرو کمتر از میزان استاندارد است. چراغی که در وسط کیلومترشمار به چشم می خورد نیز وضعیت باز یا بسته بودن کمربند راننده را مشخص می کند.









در سمت چپ دنده کلیدهای کروز کنترل و ارتباط با خودرو قرار گرفته اند. کلید تکی سمت چپ برای روشن و خاموش کردن کروز کنترل سرعت است. دو کلید بالایی نیز استفاده هوشمند از کروز کنترل را امکان پذیر می کند. با استفاده از این دو کلید می توان بدون گاز دادن سرعت خودرو را به میزان لازم افزایش داد بدون آنکه عمل کروز کنترل از مدار خارج شده و نیاز به تنظیم مجدد باشد. کلید سوم یعنی انفو برای ارتباط با کامپیوتر خودرو است. فشار دادن این کلید فرامینی همچون زمان تعویض روغن یا نیاز به سرویس را نشان می دهد. همچنین اقداماتی ماننده شخصی سازی تنظیمات خودرو مانند صندلی یا آینه در این منو انجام می شود. کلید آخر هم برای اعمال دستور یا همان کلید اینتر است.









مجموعه کلیدهای سمت راست روی فرمان برای ارتباطات صوتی خودرو به کار می روند. کلید بزرگ سمت راست بلوتوث خودرو را برای اتصال به تلفن همراه یا کامپیوتر تبلت جهت مکالمه تلفنی فعال می کند. دو کلید بالا برای کم و زیاد کردن صدا است. دو کلید پایین در حالت رادیو برای جست وجو در فرکانس های رادیویی استفاده می شود و در حالت پخش موسیقی برای جلو و عقب کردن تراک های صوتی به کار می روند. کلید پایین علاوه بر این در حالت تماس تلفنی برای پایان مکالمه نیز به کار می رود. اهرم تکی که با علامت مثبت در بالای ستون فرمان به چشم می خورد برای تعویض دنده در حالت دستی است که قرینه آن در سمت چپ قرار دارد. وجود شیفتر دنده در یک خودرو اقتصادی ارزان قیمت جالب توجه است.








دسته دنده خودرو همان الگوی اولین دسته دنده های اتوماتیک خودروهای آمریکایی است که به آن T هندل گفته می شد. با این تفاوت که آن را با معیارهای امروزی طراحی کرده اند تا شکیل تر باشد. حرکت روی یک خط راست نهایت این دنده است. از بالا به پایین حالت های پارک، دنده عقب، خلاص، حرکت و دستی قرار دارند. برای قرار دادن دنده روی هر یک از این حالات کافی است کلید سمت چپ را با انگشت شصت فشار داده و دنده را بالا یا پایین برانید. در حالت دستی هم تعویض با شیفترهای پشت فرمان انجام می شود. حتی چرم گلویی دسته دنده نیز یادآور خودروهای دهه 70 است. در زیر این دسته دنده یک گیربکس اتوماتیک شش سرعته قرار گرفته که دارای یک شفت کلاچ است.








درهای خودرو تا حد باورنکردنی ساده طراحی شده اند. آنقدر ساده که آزاردهنده به نظر می رسند. استفاده از پلاستیک معمولی برای دستگیره در و همچنین رو دری های ساده آنقدر یکنواخت است که حتی قفل برقی درها هم نمی تواند برای مدت زیادی توجه شما را جلب کند. دستگیره باز کننده در نیز بسیار ساده است. آنقدر ساده که باز شما را به دوران دهه 70 میلادی پرتاب می کند. بقیه کلیدها هم حداقلی هستند. روی دستگیره راننده کنترل های هر چهار شیشه خودرو قرار گرفته است. تنها شیشه راننده است که دارای کلید اتوماتیک بوده و با یک ضربه بالا و پایین می شود. البته اگر آن را نگاه دارید به هر میزان که لازم باشد بالا و پایین می رود. کلید قفل کردن درها هم در پایین ردیف کلیدها قرار دارد.









سانروف یا پنجره آسمان نیز یکی دیگر از قابلیت هایی است که در خودروهای کلاس اکونومی به ندرت یافت می شود. مخصوصاً اگر تولید خودروسازان بزرگ باشند. در شورولت مالیبو سانروف برقی خودرو در دو حالت نیمه باز و باز قابل استفاده است. برای آزمایش میزان آشفتگی هوا در زمان باز بودن سانروف از دود سیگار استفاده کردیم. در سرعت 90 کیلومتر در ساعت دود تا زمان رسیدن به لب سانروف هیچ گونه به هم ریختگی نداشت. این اتفاق نشان می دهد که طراحی خودرو به خوبی انجام شده و آشفتگی جریان هوا رو به داخل در کمترین میزان خود است. با این حال از لبه های دو طرف سانروف اندکی جریان هوای بیرون به داخل خودرو می پیچد.










اساساً کسی از یک خودرو 18 هزار دلاری که در ردیف ارزان قیمت ها به حساب می آید انتظار ندارد که آپشن های زیادی داشته باشد. اما شورولت مالیبو دارای یک کلید برای تنظیم نور پشت نمایشگر است. در برخی مدل ها علاوه بر این رنگ نور پنل نیز قابل تغییر است. این کلید در زیر هواکش و نزدیک زانوی چپ راننده قرار دارد. کلید کناری آن نیز برای روشن کردن چراغ های زنون مه شکن است که در قسمت پایین سپر جلو قرار دارد. از دیگر امکانات این خودرو سیستم تهویه مطبوع آن است که در دو حالت دستی و اتوماتیک با قابلیت دادن درجه دما قابل استفاده است. با این حال سیستم صوتی این خودرو بسیار ساده بوده و امکانات قابل ملاحظه ای ندارد.
پاسخ با نقل قول

پاسخ

علاقه مندی ها (Bookmarks)


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(View-All کاربرانی که از این مطلب دیدن کرده اند
a.h.gh, Nurfengariuri, pasha5188, وحیدان
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 03:44 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.