contact us group home

   این سایت را صفحه خانگی خود کنید         اضافه کردن به علاقه مندیها

قیمت دلار | قیمت طلا | قیمت سکه | قیمت خودرو

 تبلیغات در سایت

بازگشت   انجمنهای دان آلفا > خودرو > شاخ به شاخ
        لینک به مطلب


پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 10-22-2012, 09:41 AM   #1
support
Super Moderator
 
support آواتار ها
پیش فرض با حدود 35 میلیون تومان موسو بخریم یا رونیز؟

بازار خودروهای دست دوم، روز به روز داغ تر میشود چرا که خرید خودروهای دست دوم با توجه به قیمت های نجومی خودروهای صفرکیلومتر، منطقی تر به نظر میرسد. در میان خودروهایی که این روزها مردم نگاهی دوباره به آنها داشته اند، شاسی بلندهایی همچون موسو و رونیز هستند. موسو از آن دست خودروهایی است که سال هاست تولید نمیشود اما رونیز همچنان در چرخه تولید قرار دارد هر چند که تا چندی پیش طرفدار زیادی نداشت اما این روزها افراد زیادی به سمت این خودرو گرایش پیدا کرده اند.




این دو خودرو این روزها فکر افراد زیادی را به خود مشغول ساخته اند افرادی که به دنبال خرید یک خودرو SUV بوده و گزینه های زیادی ندارند. این نکته را یادآور شوم که این دو خودرو تفاوت های زیادی با یکدیگر دارند چرا که موسو یک خودروی نرم و با امکانات زیاد است اما رونیز خودرویی با سواری خشک و امکانات کم محسوب میشود به هر حال این دو خودرو، در بازار دست دوم با یکدیگر رقابت دارند. از این رو در این شماره به بررسی آنها پرداختیم تا بیشتر با معایب و محاسنشان آشنا شده و در هنگام انتخاب تردید به دل راه ندهیم.

موسو
سانگ یانگ در زبان کرهای به معنی «اژدهای دو قلو» است. این کمپانی در سال 1939 در کره تاسیس شد که البته در زمینه تولید خودرو فعالیت نداشت. اما در سال 1986 با خرید کمپانی هاسونگوان که تولیدکننده کامیونت و خودروهای دودیفرانسیل بود خود را وارد صنعت خودروسازی کرد.این شرکت در حقیقت یکی از قدیمی ترین برندهای خودرویی کشور کره جنوبی به حساب می آید. در سال 1991 با کمپانی بنز به همکاری پرداخت و از موتورهای این کمپانی صاحب نام برای خودروهای خود استفاده میکرد. موسو سال 1993 چشم به جهان گشود و در سال 1997 سانگ یانگ با کمپانی دوو شریک شد که این همکاری موجبات تولید موسو را علاوه بر کمپانی خود در کمپانی دوو هم فراهم ساخت که با نام دوو موسو به فروش می رسید.موسو در ایران توسط شرکت مرتب خودرو تولید میشد که تولیدکننده خودروهای لندروور با نام پاژن است. موسو به رغم طراحی ضعیف و خالی از جذابیت، باز هم در اوایل ورود توانست موفق ظاهر شود که دلیل اصلی این موضوع عدم تولید و یا واردات خودرویی در کلاس موسو بود. اما این موفقیت تا جایی ادامه داشت که واردات خودرو آغاز و البته باعث شد تا موسوی گمنام و البته نه چندان دلچسب نیامده برود و زیاد شناخته نشود. موسو در کشور ما با دو نوع پیشرانه و با دو نوع گیربکس به بازار عرضه شد که یکی موتور شش سیلندر با حجم 3200 سی سی که همان موتور بنز E320EL است و دیگری موتور چهار سیلندر 2300 سی سی که همان موتور بنز E230EL است. اما موسو دارای امکانات بسیار زیادی است که با توجه به پول پرداختی مقرون به صرفه به نظر میآید.موسو در بخش ایمنی دارای امکاناتی همچون ایربگ، ترمز ABS، میله های درون درها و سیستم های پیشرفته ای همچون سیستم TCS است که برای گذر از محل های لغزنده مناسب است. سیستم ABD برای جلوگیری از گیر کردن خودرو در چاله ها و یا مسیرهای گلآلود به کار میرود به صورتی که اگر چرخی در گل گیر کند این سیستم با انتقال نیرو به چرخ هایی که درگیر با سطح غیرلغزنده هستند خود را از آن محیط بیرون می کشد. سیستم TOD هم میزان قدرت مورد نیاز برای اکسل های جلو و عقب را تغییر میدهد و درصد تقسیم توان چرخ های جلو و عقب را به صورت خودکار تنظیم میکند که باعث هندلینگ بهتر خودرو در سر پیچ ها میشود و از محیط های لغزنده به راحتی عبور می کند. سیستم EBD نیز مکملی برای سیستم ABS است و با تقسیم نیروی ترمز به میزان لازم برای اکسل های جلو و عقب بیشترین تأثیر را برای سر نخوردن خواهد داشت این سیستم با تقسیم نیروی ترمز بین چرخ های جلو و عقب از چرخش خودرو هنگام ترمز کردن در سر پیچها جلوگیری میکند.سیستم ECS با کنترل سرعت از چرخش و انحراف خودرو در پیچها جلوگیری میکند و به وسیله دکمه ECS/SPORT بر روی داشبورد قابل کنترل است. اما موسو دارای سه نوع سیستم تعلیق است که از حالت 2H برای رانندگی در جاده های شهری شروع شده و پس از آن به 4H برای حرکت در جادههای کوهستانی و لغزنده با سرعت بالا میرسد و در نهایت به 4L برای حرکت در جاده های صعب العبور با سرعت پایین و قدرت بالا خواهد رسید که به صورت دستی قابل تنظیم و انتخاب است.از موارد دیگری که برای بالا بردن ایمنی سرنشینان موسو در نظر گرفته شده میتوان به قفل شدن درهای خودرو در سرعت های بالای 50 کیلومتر به صورت خودکار اشاره داشت، همچنین در صورت وارد شدن ضربه به خودرو در سرعتهای بالای 15 کیلومتر نیز در صورتی که سنسورها ضربه دیگری را احساس نکنند به صورت خودکار باز خواهند شد.

امکانات رفاهی موسو
موسو دارای امکانات رفاهی از جمله شیشه برقی، قفل مرکزی، کولر، سانروف، آینه های برقی مجهز به گرمکن، صندلی برقی راننده، تنظیم کننده قوس صندلی راننده، ARMEST یا جای آرنج کناری برای سرنشنیان عقب، سیستم ضد سرقت و آینه داخل خودرو مجهز به نورگردان اتوماتیک جهت تنظیم میزان تابش نور است. در موسوهای چهار سیلندر کلید سیستم های مربوط به تعادل و ایمنی از جمله ABD، TOD، TCS، ABD و ... حذف شده اند. از اینرو امکانات نمونه چهار سیلندر زیاد نیست و خرید نمونه های شش سیلندر آن منطقی تر است .

معایب و محاسن موسو
موسو در نمونه چهار سیلندر از کشش خوبی برخوردار نیست و نمیتوان از آن انتظار زیادی داشت. همچنین چون موتور و گیربکس خودرو متعلق به بنز است موتور خوبی داشته و تقریباً بسیار جان سخت است اما در مورد گیربکس دستی به مشکلات زیادی برمیخورد که غیرعادی نبوده و در همه گیربکس دستی بنز وجود داشته است. با این وجود موسوی شش سیلندر خودرویی بسیار قوی و با امکانات بالا است که بیشترین نقطه ضعف آن مربوط به مسائل برقی میشود که دلیل این موضوع به کار بردن ECU های بیش از حد برای هر چیز کوچکی است. به عنوان مثال تمامی کمک ها دارای ECU هستند که خیلی زود هم به دلیل برقی بودن دچار مشکل میشوند. این ECUها شامل آینه ها، بالابرها و حتی ABS و سیستم تعلیق نیز هست که ایرادات برقی خودرو را به حداکثر رسانده است. شاسی خودرو بسیار عالی بوده و میتوان آن را کپی خوبی از محصولات ژاپنی دانست. صدای داخل کابین بسیار زیاد است که نشان دهنده با کیفیت نبودن ادوات داخل کابین است. سواری این خودرو بسیار نرم است ولی قسمت عقب خودرو کمی سنگین به نظر میرسد. تکانهای عقب خودرو زیاد است ولی جلو نرمتر نشان میدهد.با توجه به امکانات قیمت بسیار مناسبی داشته و استهلاک پایینی هم دارد. اما بیشتر به خاطر تعویض لنت و ایرادات برقی به سراغ تعمیرگاه ها میروند. نکته جالب تعویض روغن این خودرو است که نمونه شش سیلندر آن هشت لیتر روغن میبرد که قطعاً هزینه زیادی هم دارد.قطعات خودرو نیز در بازار یافت میشود و صاحبان خودرو را دچار مشکل نمیکند. قیمت قطعات نیز مناسب بوده ولی قطعات برقی کمی گران به نظر میرسد.

رونیز
رونیز خودرویی آفرود است که از موتور چهار سیلندر بهره می برد. رونیز محصولی از شرکت نیسان است که توسط پارسخودرو راهی بازار ایران میشود. این خودرو در سال 1999برای اولین بار معرفی شد نسل اول این خودرو تا سال 2005 ادامه داشت این در حالی است که در سال 2002 دچار یک فیس لیفت شد. خودرویی که در ایران تولید میشود متعلق به نسل اول رونیز است. این خودرو از موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری بهره میبرد. موتوری که قادر به تولید 150 اسب بخار است. این خودرو قادر است در مدت زمان 15.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و تا 161 کیلومتر بر ساعت نیز سرعت بگیرد. انتقال قدرت در رونیز توسط گیربکس پنج سرعته دستی انجام میگیرد که البته باید دنده کمک را نیز در این خودرو در نظر داشت که برای مسیرهای ناهموار و صعب العبور میتوان از آن استفاده کرد. این خودرو از ظاهری نه چندان جذاب برخوردار است که در صورت اسپرت کردن آن چهره ای قابل قبول به خود میگیرد. رونیز همانند دیگر خودروهای ژاپنی از استهلاک پایینی برخوردار است اما لوازم آن بسیار گران قیمت هستند به خصوص اینکه جلوبندی آن زود به زود مستهلک میشود و تعمیر آن هزینه های زیادی را در بر دارد. این خودرو از امکانات زیادی بهره نمی برد و تنها می توان به شیشه بالابرهای برقی، ایربگ، کولر و چراغ مه شکن جلو و عقب اشاره کرد. از اینرو میتوان این خودرو را در زمره کم آپشن ترین های بازار دانست.

معایب و محاسن
رونیز برخلاف خودروهای دیگر ژاپنی معایب بسیار دارد. این خودرو از فنربندی خشکی برخوردار است که موجب شده تا تکانهای زیادی را به اتاق منتقل کند از اینرو سرنشینان عقب با حالت تهوع روبه رو میشوند چرا که نمیتوان در مسیرهای طولانی با آن به راحتی سفر کرد مگر اینکه فنرهای آن با نمونه های نرمتر تعویض شوند که البته هزینه زیادی را در بر خواهد داشت. مصرف سوخت بالای این خودرو، به رغم داشتن موتوری کم حجم است. رونیز در سیکل ترکیبی در حدود 14 لیتر در 100 کیلومتر بنزین مصرف میکند که البته مصرف سوخت بالای این خودرو در شهر به خصوص با توجه به روشن بودن کولر قابل توجه است.رونیز برای مسیرهای ناهموار خودرویی مناسب است چرا که با وجود داشتن دنده کمک و سیستم چهارچرخ متحرک خود حرفهای زیادی برای گفتن دارد. رونیز در سر پیچها هندلینگ مناسبی دارد اما به هر حال باید مراقب بود چرا که نمیتوان با سرعت های بالا پیچ ها را پشتسر گذاشت. فرمان رونیز به طور غافل گیرکننده ای نرم و دقیق است. ارگونومی کلیدها در این خودرو مناسب نیست چرا که کلیدها در دسترس نبوده و برای رسیدن به آنها می بایست به سمت جلو خم شد. در هنگام تعویض دنده به دلیل نزدیکتر بودن اهرم دنده کمک ناخودآگاه دست راننده بر روی دنده کمک میرود که عادت کردن به آن نیاز به زمان دارد. این خودرو در حال حاضر در چرخه تولید قرار دارد و در بازار با قیمت های بالایی خرید و فروش میشود.

در پایان
هر دو خودرو را میتوان کم استهلاک و پر مصرف دانست اما رونیز با توجه به داشتن قطعاتی که در بازار فراوانتر هستند و البته حضور در چرخه تولید خریدی مطمئن تر به حساب می آید این در حالی است که موسو با داشتن پیشرانه ای پر قدرت و البته گیربکس اتوماتیک و البته امکانات بسیار بیشتر از رونیز وسوسه کننده است به خصوص اینکه موتور آن متعلق به مرسدس بنز است. رونیز در نمونه های صفر کیلومتر در بازار در حدود 50 میلیون تومان قیمت دارد و نمونه های کارکرده سالم آن را می توان با 35 میلیون تومان خریداری کرد این در حالی است که نمونه کم کارکرد و سالم موسو در حدود 30 تا 35 میلیون تومان قیمت دارد که با توجه به داشته هایش انتخاب خوبی به نظر میرسد.


پاسخ با نقل قول

پاسخ

علاقه مندی ها (Bookmarks)


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(View-All کاربرانی که از این مطلب دیدن کرده اند
farzadpop, imanzs112, m123123, Mokhtar, za980
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 06:06 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.