تندر90 یا همان رنو لوگان که در بازارهای جهانی با اسامی دیگری همچون داچیا لوگان یا «ماهیندرا لوگان» نیز عرضه میشود، یک سدان ناچ بک در کلاس B بوده که روی پلتفرم مشترک با خودروهای رنو کلیو، تویینگو و برخی خودروهای نیسان چون نیسان میکرا و نیسان ورسا طراحی و ساخته شده است. بنابر اعلام شرکت رنو این خودرو در هشت کشور جهان تولید شده و در 59 کشور به فروش میرسد. شرکت رنو برای نسل نخست لوگان 9 پیشرانه مختلف را در نظر گرفته است. پیشرانه های استفاده شده در لوگان از انواع يك لیتری، 1.2 لیتری و 1.6 لیتری دیزلی و بنزین سوز تشکیل شده اند که قدرتی مابین 70 اسب بخاری تا 110 اسب بخاری دارند اما نکته قابل توجه این است که به رغم اینکه پیشرانه و قوای محرکه لوگان شباهت بسیاری به دیگر محصولات رنو (به خصوص خودروی رنو کلیو) دارد و این خودرو با جعبه دنده اتوماتیک نیز عرضه میشود، اما شرکت رنو و داچیا نسل نخست لوگان را تنها با جعبه دنده دستی عرضه کردهاند. جالب آنکه خودروی لوگان که برنامه تلویزیونی پربیننده «Top Gear» آن را به فندک یک بار مصرف تشبیه کرده، در بازارهای پرتنوعی همچون بازار آلمان و فرانسه نیز با قیمت حدود 10 هزار یورویی عرضه شده و یکی از عمده دلایل موفقیت گروه «رنو- نیسان» در سال های اخیر و اصلیترین دلیل احیای کمپانی داچیا به شمار میرود. خودرویی که علاوه بر گونه ناچ بک 4 در، در مدل های ون، خودروکار استیشن و وانت تک کابین نیز عرضه میشود. البته از همان نخستین روزهای ورود لوگان به ایران (با نام تندر90) صحبت از عرضه نسخه وانت و ون این خودرو در کشور نیز به گوش میرسید که این مسئله به دلیل سهم خواهی سازندگان وطنی (که گاه منجر به درگیری لفظی سازندگان داخلی تندر با یکدیگر نیز میشد!) برای همیشه به بایگانی خاطرات صنعت خودروسازی کشور فرستاده شد. حال پس از گذشت نزدیک به پنج سال از عرضه تندر 90 در کشورمان، شرکت رنو و زیرمجموعه آن یعنی «داچیا»، نسل جدید لوگان را در نمایشگاه خودرو پاریس رونمایی کردند. محصولی که قرار است تعریف جدیدی از یک خودرو اقتصادی ارزان قیمت در بازارهای نو ظهور داشته باشد.

این بار رنگ رخساره خبر نمی دهد از سر درون!
اپیزود دوم: سپتامبر 2012، سالن اصلی نمایشگاه خودرو پاریس. در میان موجی از نور پردازی زیبا و دود غلیظی که غرفه شرکت «داچیا» را دربرگرفته پارچه سرخرنگی که روی محصول جدید این شرکت کشیده شده، کنار رفته و لوگان جدید متولد میشود؛ با چهره ای متفاوت نسبت به اسلاف خود. با نیم نگاهی به چهره ظاهری لوگان 2013 درمی یابیم که طراحان رنو برخلاف روند طراحی نسل پیشین لوگان متوجه این امر شده اند که در روزگاری که «عقل مشتریان در چشمشان است»، طراحی ظاهری و زیبایی بصری نقش غیرقابل انکاری را در موفقیت یک محصول ایفا میکنند. پیکره کلی و استایل بدنه لوگان جدید، در عین سادگی، گیرا و چشم نواز ساخته و پرداخته شده است. به گونه ای که شاید در برخورد نخست لوگان جدید هیچ نشانی از یک خودرو ارزان قیمت و اقتصادی نداشته و حتی از این حیث میتواند برای خودروهای گرانتر خط و نشان بکشد. جلوپنجره حجیم با نوارهای آبکاری شده به همراه چراغ های مجهز به فناوری Day Light و رینگ های آلیاژی اسپورت (در نسخه فول آپشن) را میتوان از مهم ترین عناصر طراحی لوگان جدید دانست. ضمن آنکه طراحی داخل کابین خودرو نیز بسیار شکیل تر و مدرنتر از مدل پیشین آن به نظر میرسد. البته با توجه به اینکه طراحی داخلی نسل پیشین لوگان یکی از بزرگترین نقاط ضعف این خودرو به شمار می آمد، اعمال تغییرات چشمگیر و زیباسازی فضای داخل کابین در مدل جدید موضوعی است که چندان هم دور از انتظار نبود. نمایشگر لمسی سامانه ناوبری، غربیلک جدید فرمان و نشان دهنده های اسپورت با رنگ پسزمینه سفید، اِلمان هایی هستند که به جذابتر جلوه دادن فضای داخلی لوگان 2013 کمک شایانی کرده اند. بنابر اعلام شرکت رنو، این بار نیز قرار است لوگان در سه گونه با سطح تجهیزات مختلف عرضه شود که از مهمترین تغییرات ظاهری آنها می توان به رینگ های آلیاژی، چراغ مه شکن جلو، سپرهای همرنگ بدنه و جلو پنجره آبکاری شده در نسخه فول آپشن اشاره كرد که این تجهیزات در مدل های پایه به چشم نمی خورند.

قوای محرکه
مدل پیشین لوگان با بهره گیری از طیف وسیع پیشرانه های کوچک و پربازده توانسته بود نظر بسیاری از دارندگان این خودرو و حتی منتقدان نشریات معتبر تخصصی را به خود جلب کند اما مهندسان رنو برای ماندن در کورس رقابت، پیشرانه های جدیدی را برای محصول تازه تدارک دیده اند. جدیدترین این پیشرانه ها، یک قلب تپنده دیزلی به حجم 1149 سی سی بوده که توانایی تولید 75 اسب بخار (55 کیلووات) قدرت را داراست. بنابر اعلام شرکت رنو، این پیشرانه با تولید 137 گرم گاز سمی دی اکسید کربن در هر کیلومتر از مسیر پیمایش دارای استاندارد Euro5 بوده و کم آلاینده ترین پیشرانه این سگمنت از خودروهای سواری به شمار می آید. علاوه بر این دو پیشرانه بنزینی 1/6 و 1/5 لیتری نیز برای لوگان جدید در نظر گرفته شده که قدرت تولیدی آنها با افزایش 15 درصدی نسبت به مدل پیشين میتواند بازه 90تا 120 اسب بخاری را تحت پوشش قرار دهد اما موضوع جالب توجه در این خصوص این است که مدیران ارشد شرکت داچیا در حاشیه برگزاری نمایشگاه خودرو پاریس اعلام کردند طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است برای نخستین بار نسخه سه سیلندر لوگان با پیشرانه 0/9 لیتری روانه بازارهای جهانی شود. اقدامی که هرچند در ظاهر عجیب به نظر میرسد اما با نگاهی به بازار خودروهای کممصرف قاره اروپا که این روزها پای برندهای پرسابقه ای همچون «فورد» و «فولکس واگن» نیز به آنجا باز شده است، اهمیت این موضوع بیش از پیش برایمان روشن می شود. شرکت رنو اعلام کرده که متخصصان این شرکت جهت کسب موفقیت محصول جدید خود، در بازارهای جهانی، لوگان مدل 2013 را در بیش از 1/9 میلیون کیلومتر از جاده های سرتاسر جهان تست کرده و مورد ارزیابی قرار داده اند. از قیمت احتمالی و زمان عرضه لوگان جدید هنوز اطلاعاتی منتشر نشده اما پیش بینی می شود که پروسه تولید انبوه آن از نیمه دوم سال 2013 آغاز شود.




>>>

>>>