contact us group home

قیمت دلار | قیمت طلا | قیمت سکه | قیمت خودرو

 تبلیغات در سایت

بازگشت   انجمنهای دان آلفا > خودرو > شاخ به شاخ
        لینک به مطلب

جدیدترین اخبار

پاسخ
 
ابزارهای موضوع نحوه نمایش
قدیمی 09-07-2012, 01:19 PM   #1
support
Super Moderator
 
support آواتار ها
پیش فرض این یا اون ؟ سوزوکی ویتارا یا نیسان قشقایی .

شاسی بلندها بازار را محاصره کرده اند. هر روز بر تعداد آنها افزوده و هر روز مدلهای جدیدتری به بازار عرضه میشود. تا چند سال پیش SUV های متعددی در بازار نبود و تنها خلاصه میشد به نیسان پاترول و تعداد محدودی هم پاجرو. اما امروز داستان به گونه دیگری است. SUV های شرکت های نیسان. تویوتا کیا، هیوندای، بنز، ب ام و، لکسوس، پورشه و به تازگی نیز چری همگی سعی دارند تا سهمی از بازار خودرو در ایران داشته باشند. در این میان هستند برندهایی که شکست میخورند و برندهایی که بازار را به تسخیر درمی آورند. این شکست ها و پیروزی ها به عوامل زیادی از جمله طراحی، امکانات و از همه مهمتر قیمت مناسب بستگی دارد.




تا به اینجای کار لکسوس، تویوتا، ب ام و و هیوندای توانسته اند سهم خوبی از بازار داشته باشند و دیگر برندها تا حد کمی موفق بودند. در این میان خودروسازان داخلی نیز اقدام به واردات و تولید SUV کرده اند که از آنها میتوان به سوزوکی گراند ویتارا از ایران خودرو و نیسان مورانو و قشقایی از پارس خودرو اشاره کرد.این خودروها نتوانسته اند آن طور که باید موفق باشند که دلیل آن را میتوان قیمت بالای آنها نسبت به رقیبان دانست. به سراغ دو محصول ژاپنی رفتیم که یکی در ایران خودرو تولید و دیگری توسط شرکت پارس خودرو وارد کشور می شود. هر دوی این خودروها از موتوری دو لیتری و 204 لیتری بهره میبرند اما قدرت سوزوکی 169 اسب بخار و نیسان قشقایی 137 اسب بخار است این در حالی است که هر دو در یک کلاس یعنی SUV های کوچک هستند ولی قیمت آنها تفاوت فاحشی دارد. به سراغ سوزوکی میرویم، خودرویی که چند سالی است که در کشور ما تولید میشود. این خودرو جزو یکی از پرفروش ترین محصولات شرکت ژاپنی سوزوکی به حساب می آید به طوری که در آمریکا با اقبالی باورنکردنی همراه بود. سوزوکی در اوایل ورود به کشور 28 میلیون تومان قیمت داشت اما به ناگاه قیمت آن به 42 میلیون تومان رسید و سپس به 68 میلیون جهش کرد. سوزوکی به دلیل طراحی زیبا توانسته سهم مناسبی از بازار خودروی جهان و ایران را داشته باشد اما این خودرو در ایران طرفداران خاصی دارد که اغلب آنها خانمها هستند و دلیل این موضوع نیز عدم توجه خانمها به مشخصات فنی یک خودرو است و مهمترین دلیل برای انتخاب آنها ظاهری زیباست که سوزوکی آن را داراست.

سوزوکی را نمی توان یک SUV واقعی دانست و دلیل این موضوع عملکرد ضعیف این خودرو در مسیرهای آفرود است. فنربندی خوب این خودرو نشان از ژاپنی بودن آن دارد ولی کمک های خشک آن تکان های عقب را افزایش داده و به خصوص برای سرنشینان عقب دردسرساز است. فضای کابین سوزوکی از مواد با کیفیتی ساخته شده و طراحی آن نیز خوب است. امکانات سوزوکی در حد پایینی قرار دارد و فاقد هرگونه سیستم های کنترل پایداری است. به همین دلیل در پیچ ها قسمت عقب خودرو تمایل به خروج از پیچ را دارد، این در حالی است که همین خودرو با امکاناتی از قبیل پوشش چرم صندلی ها، چراغ های زنون، کارتی بودن سوئیچ و کلیدی که در جاده های صعب العبور قدرتی مضاعف به آن می بخشد در دبی عرضه میشود و در سوزوکی عرضه شده توسط ایران خودرو وجود ندارد، البته این موضوع به امری عادی مبدل شده و همه خودروها حتی نمونه های وارداتی همچون هیوندا و کیا نیز دچار این سرنوشت هستند. سوزوکی از موتور و گیربکس خوبی بهره مند است. همخوانی موتور و گیربکس در حد خوبی است و نمونه اتوماتیک آن برای صاحبانش دردسرساز نیست و در معکوس های ناگهانی و تعویض دنده ها از عملکرد خوبی برخوردار است .از سوی دیگر قشقایی دو لیتری با قیمت بیشتری به بازار عرضه شد. این خودرو نیز مدت زیادی از عرضه آن به بازار نمی گذرد. خودرویی که یک شکست خورده مطلق در بازار ایران به حساب می آید. به رغم امکانات مناسب و طراحی ظاهری و کابین معقول باز هم نتوانسته در بازار موفق عمل کند. دلیل این موضوع سیاست های اقتصادی و بازرگانی خودروسازان است، به هر حال قشقایی با قیمت 64 میلیون تومان به بازار عرضه شد و یک موتور دو لیتری را به همراه یک گیربکس CVT در سینه دارد.گیربکسی که جزو برترین تکنولوژی های روز دنیاست وجود این جعبه دنده باعث میشود که شتاب خودرو افزایش پیدا کند و مصرف سوخت آن تا حد زیادی کاهش یابد. به همین دلیل است که قشقایی به رغم قدرت کمتر موتور نسبت به سوزوکی از شتاب بالاتری برخوردار است.قطعات به کار رفته در نیسان قشقایی با کیفیت هستند و کابینی زیبا و بدون صدا همچنین راحت را برای سرنشینان خود مهیا ساخته است. سواری این خودرو خشک است اما به نسبت سوزوکی از وضعیت بهتری برخوردار است. برخلاف سوزوکی، قشقایی از امکانات زیادی بهره می برد و هر آنچه سوزوکی ندارد قشقایی دارد. البته داشتن این محاسن هزینه ای در حدود 10 میلیون تومان را طلب میکند که آیا باید دید که صرفه اقتصادی دارد یا خیر؟ نکته جالبی که در مورد این دو خودرو وجود دارد مصرف سوخت ترکیبی آنهاست که سوزوکی در حدود 9.5 لیتر در 100 کیلومتر می سوزاند و قشقایی 9 لیتر در 100 کیلومتر که این مصرف سوخت پایین را مدیون حجم کم موتور خود هستند. حجم باک سوزوکی 66 لیتر و حجم باک قشقایی 65 لیتر است که با توجه به مصرف کم، مناسب به نظر می رسد البته باید به این نکته توجه کرد که در شهر تهران با توجه به شرایط جوی و اکتان پایین بنزین مصرف سوخت کمی بالاتر از اعلام کارخانه است.در بحث شتاب اولیه نیز نیسان قشقایی با شتاب صفر تا 100 حدود 10 ثانیه در مقابل سوزوکی با شتاب صفر تا 100 حدود 6/13 ثانیه برنده از میدان بیرون می آید پس تا به اینجای کار این اختلاف 10 میلیون تومانی نسبت به سوزوکی بی دلیل هم نبود.اما همه این موارد نمیتواند توجیهی مناسبی برای قیمت 64 میلیون قشقایی باشد و همینطور قیمت 68 میلیونی سوزوکی گراند ویتارا، شاید کارشناسان پارس خودرو قیمت گذاری محصول خود را براساس قیمت ویتارا در نظر گرفته اند. غافل از اینکه ویتارا خود یک بازنده در بازار به خصوص در مقابل رقبایی همچون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است که هم موتوری قویتر دارند و هم امکاناتی بیشتر.


قطعات یدکی
به بازار تهران که مراجعه کنید خواهید دید که همه جور قطعاتی از همه نوع خودرویی از قدیمی تا جدید در آن وجود دارد. قطعات سوزوکی در بازار فراوان است هر چند که کمی گران به نظر میرسد اما خیال خریداران را از بابت تامین قطعات راحت میکند وجود قطعات آن در بازار میتواند قوت قلبی برای صاحبان آن باشد. در سوی دیگر قشقایی تازه وارد وجود دارد که در بازار یک غریبه است قطعات آن نه تنها در بازار حتی در نمایندگی های مجاز آن نیز دیده نمیشود. موضوعی نگران کننده که همه خریداران را دچار ترس میکند. خودرویی که وارد شده اما قطعات آن وارد نشده و معلوم هم نیست که کی وارد شود. خدمات پس از فروش بدون قطعه نیز مفهومی ندارد و اصلاً نمیتوان راجع به خوب یا بد بدون آن حرفی به میان آورد. حال باید دید که این کمبود قطعات،نبود خدمات پس از فروش به همه آن امکانات میارزد یا خیر؟آیا خرید قشقایی منطقی تر از خرید سوزوکی است؟ هر چند که در مورد مولفه ها، سوزوکی یک بازنده است اما در مورد خدمات پس از فروش و قطعات یدکی یک برنده است چیزی که خیلی مهمتر از مولفه هایی چون امکانات است. شاید اگر این دو خودرو از قیمتی منطقی تر برخوردار بودند میتوانستند سهم زیادی از بازار را به خود اختصاص دهند و سرنوشت آنها اینگونه نبود هر چند که سوزوکی با ارائه مدل 2400 سی سی کمی موفقتر به نظر میرسد اما باز هم رقبای کره ای را نمیتوان نادیده گرفت. رقبایی که با استهلاک پایین، موتوری قوی به همراه امکانات زیاد جایی برای تردید باقی نمی گذارند هر چند که هستند افرادی که هنوز بین کره وژاپن، ژاپن را انتخاب می کنند اما باید قبول کرد که کره ای ها در حال حاضر از ژاپنی ها لااقل در بازار ایران جلوترند و سهم بیشتری دارند.

قیمت در بازار
قشقایی هم اکنون با قیمتی در حدود 65 میلیون تومان توسط شرکت پارس خودرو عرضه میشود پس تا به اینجای کار خرید صفر کیلومتر آن هم مساوی با متضرر شدن است در نمونه کار کرده نیز اقبال خوبی ندارد و با افت قیمت زیادی به فروش می رسد. در سوی دیگر سوزوکی گراند ویتارا با موتور 2.4 لیتری کلاس 8 فول قیمتی در حدود 70 میلیون تومان دارد که این خودرو نیز در بازار موفق نبود اما وضعیت بهتری از قشقایی دارد این در حالی است که سوزوکی نیز افت قیمت زیادی را در نمونه دست دوم تجربه میکند.

امکانات سوزوکی گراند ویتارا
پخش صوت و تصویر DVD ، مانیتور LCD هفت اینچ لمسی برای سرنشین جلو، دود عدد مانیتور پشت سری برای سرنشینان عقب(فقط در مدل اتوماتیک)، امکان پخش از روز کارتSD و فلش، امکان برقراری ارتباط بلوتوث ، تیونر تلویزیون و دارای کنترل از راه دور بیسیم و همچنین کلیدهای کنترلی تعبیه شده بروی فرمان - دو عدد ایربگ SRS جانبی نصب شده بر صندلی جلو (برای سرنشینان جلو) ، دو عدد ایرگ SRS پرده ای نصب شده بر ستون ها (برای سرنشینان جلو و عقب )، قفل مرکزی لمسی و استارت بدون کلید - شیشه بالابر برقی عقب و جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان، تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق، قفل مرکزی و کنترل از راه دور قفل درب ها با پاسخ فلاشر، سیستم تهویه اتوماتیک با صفحه دیجیتال ، ماسازور صندلی راننده (چهارحالته با تنظیم روی کنسول)، کامپیوتر سفری، هشداردهنده دنده عقب، تکیه گاه دست راننده و سرنشین با قابلیت تنظیم ،جک هیدرولیکی درب موتور، قفل زاپاس بند، کفپوش موکتی تافتینگ، شیشه رنگی سبز ، آیینه های جانبی با تنظیم الکتریکی ، جلو پنجره جدید - سیستم مسیریاب با نمایش دو بعدی نقشه ، ارائه لیست مسیرهای موجود، نمایش مسافت و تخمین زمان، نمایش شمال نقشه(قطب نما)، مسیریابی در چهارحالت سریع، کوتاه ، اصلی و فرعی ، امکان جستجو از طریق لمس صفحه نقشه، امکان انتخاب سه بعدی ، شبیه سازی مسیر و قابلیت های متعدد دیگر

امکانات نیسان قشقایی
نیسان قشقایی دارای انبوهی از امکانات از قبیل شش عدد ایربگ، چرخهای جلو و عقب مجهز به دیسکهای خنک شونده به همراه EBD- VDC- BAS- ABS، قفل مرکزی، ایمبولایزر، سیستم قفل و باز شدن درها و روشن شدن خودرو بدون کلید، تهویه اتوماتیک، رادیو کاست، CD چنجر ششتایی به همراه چهار بلندگو و دو تیونر ساب ووفر، تنظیم برقی صندلی ها، گرمکن صندلی راننده، صندلی حافظه دار، تنظیم برقی پدال، آینه های برقی با گرمکن، شیشه های برقی، سانروف، چراغ های جلو زنون، شیشه شور چراغهای جلو، چراغ های عقب LED و کروزکنترل است.

جمع بندی
دو خودروی قشقایی و گراند ویتارا به رغم موفقیت در بازارهای جهانی در ایران با اقبال خوبی روبه رو نشدند و دلیل این موضوع قیمت بالای آنهاست. قشقایی با توجه به امکانات و تکنولوژی خود انتخاب بهتری نسبت به گراند ویتاراست اما خدمات پس از فروش ضعیف و نبود قطعات آن خرید آن را با تردید مواجه میکند. سوزوکی نیز با قیمتی کاذب در بازار سر در گم شده است اما از نظر خدمات پس از فروش در مقابل قشقایی قابل قبول است و می تواند به آینده امیدوار باشد و گزینه بهتری باشد.


پاسخ با نقل قول
پاسخ

علاقه مندی ها (Bookmarks)


کاربران در حال دیدن موضوع: 1 نفر (0 عضو و 1 مهمان)
 

(View-All کاربرانی که از این مطلب دیدن کرده اند
alahbar, arashk_asd, ارمین
ابزارهای موضوع
نحوه نمایش

مجوز های ارسال و ویرایش
شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
شما نمیتوانید فایل پیوست در پست خود ضمیمه کنید
شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید

BB code هست فعال
شکلک ها فعال است
کد [IMG] فعال است
کد HTML غیر فعال است

انتخاب سریع یک انجمن


اکنون ساعت 07:36 PM برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.


Powered by vBulletin Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.