باز هم سنگ یانگ. بعد از آن چیرمن بحث برانگیز و آن موسو جنجالی، هنوز هم می بینیم که این کره ای سنتی، پیشرفتی در طراحی اش نکرده. البته اگر نگوییم که پسرفت کرده. اما امروز کاری به کار قیافه یشان نداریم. یعنی سعی می کنیم که نداشته باشیم. اصلاً هم فکر نکنید برنامه کوبیدنشان را داریم. بالاخره هیچی نباشد آنها سر و سری با مرسدس دارند.در کره برای خودشان عظمتی دست و پا کرده اند. با خدا بیامرز دوو، برو بیایی داشتند. حالا هم که گذرشان به ایران افتاده. این بار نام «رامک خودرو» به دنباله نام سنگ یانگ چسبیده است. این سه در راه نیستند. قرار نیست بعداً بیایند. آنها آمده اند و همین الآن دارند پیش فروش میشوند. کم حرفی نیست. بازار مدل جدیدی را به خود می بیند. حالا اینکه تکان میخورد یا نه و اینکه چقدر تکان میخورد، بماند برای بعد. اما خوبی داستان این است که دیگر موسویی دیده نمیشود و قرار نیست هم چیرمن قدیمی تولید شود. تولید که نه، مونتاژ. به هر حال برندی که به جرات میتوان گفت کاملاً شکست خورده بود، دوباره سرپا شده.






Actyon
بهترین راه این است به حساب هر کدام از این سه تن، جدا جدا برسیم. قول دادیم که درباره چهره حرف بدی نزنیم. اما خدایی چراغ های این خودرو برعکس نصب نشده؟ امیدواریم که طراح این خودرو هنگام کشیدن طرح اولیه آن، از دستانش استفاده کرده باشد.بگذریم. اکتیون از سال 2006 به این طرف تولید میشود. تنها یک پیشرانه دارد. 2.3 لیتری چهار سیلندر. جالب است که همین یک مدل، در دو نوع بنزینی و دیزلی عرضه میشود. اکتیون Sport هم نام مدل پیکاپ این خودرو است. حالا قیافه اش ناجور است، اما توانایی بدی ندارد. جعبه دنده اش را هم مرسدس تولید کرده. دیفرانسیل اش قفل مرکزی دارد. موسو و کوراندو اگر خیلی با اقبال روبرو نشدند دلیلش قیافه و قیمت بود. اما همه میدانند که آن دو یکی از بهترین آفرودهای موجود بودند. اکتیون هم چنین خواصی دارد. روی جاده خیری از او نمی بینید. مصرفش در شهر اشک در می آورد. نقطه کور ستون های کناری، نابودتان میکند. اما به محض اینکه به کویر ببریدش یا از کوهستان ردش کنید، تازه جان میگیرد. بگذارید ببینیم رقبای او چه کسانی هستند. کیا سورنتو اولین نفری است که میتواند یک گزینه قابل ملاحظه باشد. سورنتو هم با پیشرانه 3.3 لیتری خود حرف هایی برای گفتن دارد. قدرتش 241 اسب بخار است و قیمتش حدود 70 میلیون تومان. با سورنتو هم میتوان رفت کوه و جنگل. اما نمیتوان برگشت. از لحاظ فنی او به رونیز 2.4 لیتری 140 اسب بخاری خیلی شبیه است. اما رونیز 31 میلیون تومانی پارس خودرو کجا؟ اکتیون جدید و پرامکانات کره ای کجا ؟ در این رنج قیمتی برای مصارف آفرود، همین خودرو بهترین است. اما اگر چیز دیگری دلتان میخواهد، سوزوکی گراندویتارای 2 لیتری 140 اسب بخاری هم پیشنهاد میشود. قیمت این ژاپنی که به دستان ایران خودرو افتاده 65 میلیون تومان است.

Kyron
نام آن را اشتباه نخوانید. کایروُن تلفظ درستش است. کسی هم حرفی نزند، تابلو است که انگار کلاس S مرسدس را چاق کرده اند. باز همین الگوگیری یا شاید تقلب خودش نعمتی است تا هر چند به مدت کم، اما بتوان او را نگاه کرد. کایرون هم برای خودش داستانی دارد. او را مثل کوراندو و موسو، طراح پیشین MG انگلستان طراحی کرد. ام جی بعدها توسط Roewe چین خریده میشود. حالا Roewe کیست؟ او همان صنایع خودروسازی شانگ های است که 51 درصد سنگ یانگ را خریده بود. پس پلت فرم کایرون هم بعدها روی محصولات این چینی نصب میشود. به هر تقدیر از سال 2005 که معرفی شد، هیچ ادعایی مبنی بر آفرود بودن نداشت. با این کم ادعایی سر از مسابقات رالی داکار درآورد. از ما نشنیده بگیرید. پیشرانه این خودرو خوب چیزی است. تا می توانید به آن فشار بیاورید. این همان کاریست که اصلاً نمی توان با نزدیکترین رقیب این خودرو یعنی تویوتا Rav4 انجام داد. روفوُر با پیشرانه 2.5 لیتری اش که از قضا 180 اسب بخار هم قدرت دارد، بین 76 تا 80 میلیون تومان می ارزد. به جای خرید این خودرو میتوان یک سانتافه 3.5 لیتری 276 اسب بخاری خرید که هم قدرتش بیشتر است و هم چهره اش زیباتر. اما شما بهتر میدانید که به این هیوندای فشار بیاورید، به شما فشار می آورد.

Rexton
رکستون همان کایرون است. فقط بزرگتر و کمی با امکانات تر. او چیزی است مثل مرسدس M کلاس. تعجب خواهید کرد اگر بدانید او را موسسه معتبر ایتالدیزاین طراحی کرده است. این موسسه پیش از این هم سابقه همکاری با خودروسازان ایرانی را داشته. مینیاتور نام قدیم تیبا با مشاوره آنها طراحی شد. اما مثل هر تجارت دیگری، هر چقدر پول بدی آش میخوری. به ایتال دیزان یک قِران بدهی، طرح یک قِرانی به شما میفروشد. مثلاً شورولت که چند قِران بیشتر داده، برایش کوروت را طراحی کردند. یا هیوندای Sonata و لکسوس GS از آن طرح های چند قِرانی اش هستند. چون اختلاف قیمتی این خودرو و کایرون خیلی نیست، تنها یک رقیب جدید برایش موجود است. سورنتو نسل آخر. با پیشرانه 3.5 لیتری 276 اسب بخاری اش که یک سرو گردن برتر است. قیمتش هم که حدود 91 میلیون تومان است. آپشن هایش هم که الا ما شا ا.. زیاد است. کمی بیخیال فکر و خیال کوه و کمر شوید، همین سورنتو را بزنید بر بدن.